tisdag 24 oktober 2017

Veckans topplista v. 43


Johannas deckarhörna: "Idag hade jag tänkt att topplistan skulle ta oss med till de aningen exotiska böcker som utspelar sig på platser vi inte läser om så ofta. Idag letar vi oss bort, mot det okända. Till främmande länder, under ytan eller ut i rymden – det blir spännande att se var vi landar." 
1. Först åker jag förstås till Japan med Shusaku Endo och romanen Tystnaden. Den tilldrar sig på 1600 - talet i samurajklanen Tokugawas Japan och handlar om de kristnas grymma villkor. Filmen är också grym men lika storslagen som boken.
2. Sedan åker jag till Sardinien med Michela Murgia och hennes roman Själamakerskan. Där finns också nobelpristagaren Grazia Deledda med romanen Elias Portolu och Milena Angus med Pappas vingar. Miljön är verkligen speciell och månskenet lär vara något utöver det vanliga. 
Lind & Co
3. Richard Flanagans enastående roman Den smala vägen mot norr belönades också med Bookerpriset. Den tilldrar sig i Burma och handlar om ett vansinnigt järnvägsbygge genom djungeln för den japanske kejsarens räkning. Den bygger på författarens fars berättelse från tiden som slavarbetare i ett japanskt fångläger.
4. Melanie McGrath , Där ingen har gått. Här möter vi vildmarksguiden och jägaren Edie Kiglatuk i kanadensiska Arktis. Hon är till hälften inuit, mycket kunnig vad det gäller snö, is, isbjörnar, hundar och allt annat som är bra att behärska i den här miljön. Men hon har i likhet med så många andra här problem med spriten. En annorlunda, jättespännande kriminalroman i ständig iskyla.

Kapten Nemo enligt Wikipedia
5. Till sist en gammal klassiker och favorit: En världsomsegling under havet (1870) av Jules Verne.  Kapten Nemo och hans besättning på u - båten Nautilus och deras fantastiska äventyr i den fantasieggande undervattensvärlden fascinerade och jag minns fortfarande med välbehag läsupplevelsen jag hade i 10 - årsåldern. Kapten Nemo var en gåta i sig och inte förrän i uppföljaren Den hemlighetsfulla ön, 1874, får man en förklaring.

34 kommentarer:

  1. Den smala vägen mot norr har jag läst. Den hade jag glömt helt.

    SvaraRadera
  2. Ju fler listor jag läser, desto fler böcker kommer jag på som hade platsat på min ... Japan är jättespännande, exempelvis - jag har en liten hangup på geishor!

    SvaraRadera
  3. jag har en hangup på hela Japan. och så kommer en på allt en skulle vilja läsa

    SvaraRadera
  4. Där ingen har gått låter intressant!

    SvaraRadera
  5. det är den också. har försökt hitta flera böcker om Edie Kiglatuk.

    SvaraRadera
  6. Tystnaden är lite för tuff för mig.

    SvaraRadera
  7. En världsomsegling under havet kommer jag ihåg som en fantastisk bok. Så klart kan barnet som läste den ha fel, men det tror jag inte. Gillade verkligen Jules Verne som liten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst den senare och jag tror att jag skulle gilla den nu också

      Radera
  8. White heat verkar spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den också. det finns åtminstone två till i serien om Edie Kiglatuk

      Radera
  9. Svar
    1. jag är lite fascinerad av Sardinien, känner jag

      Radera
  10. Spännande lista, och platser. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! läser gärna ifrån olika platser i världen

      Radera
  11. Den sistnämda har jag läst men det var lääängesedan.

    SvaraRadera
  12. ja, visst är det länge sedan, men jag tror att jag vid något tillfälle läst om och jag minns med välbehag

    SvaraRadera
  13. Jules Verne läste jag mycket av under tonåren! Flanagans bok står oläst här i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste nog inte så mycket mer av Jules Verne än En världsomsegling under havet och Den hemlighetsfulla ön. läs Flanagan!

      Radera
  14. En världsomsegling under havet är den enda jag läst. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  15. Själamakerskan är en bok som verkligen bitit sig fast hos mig.

    SvaraRadera
  16. Tack för tipsen. Jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! inte för sent att åtgärda

      Radera
  17. Booker-priset brukar man kunna lita på! Har dock inte läst nån av "dina" böcker.

    SvaraRadera
  18. det har du rätt i. Booker - priset är pålitligt. brukar ge min son boookerpristagaren i julklapp

    SvaraRadera
  19. Åh intressanta tips, tystnaden blir jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
  20. Tystnaden är en stark bok, bitvis riktigt hemsk

    SvaraRadera