fredag 13 oktober 2017

Helgfrågan v. 41

Mia undrar i sin helgfråga om vi har några tips på hur en kommer ur en lässvacka. Själv har hon aldrig varit i en lässvacka. Hennes problem är att dygnet har för få timmar. Det kan en hålla med om. Det händer lyckligtvis sällan att jag hamnar i en lässvacka. Men de gånger jag gör det blir jag livrädd och tror att jag är allvarligt sjuk. 
Jag skulle föreslå att den som tappat lusten att läsa som motmedel träder in i Barnhans land som ligger alldeles bakom syrenhäcken. Där träffar en den vemodiga Bisamråttan som bara längtar hem till Ryssland, Röden och Farbrornallen  utanför Kartongskolan. De spelar Nallbeethoven och repeterar Nökhamlet med den galna Korken som Ofelia. En träffar också Pricknallen som blir sjuk och Pinjekotten som inte är vilken kotte som helst utan en begravningskotte fastän själva kransen saknas. Pinjekotten är intresserad av bergsbestigning. Dessa vänner och några till träffas och för kloka och filosofiska resonemang och hittar på intressanta saker tillsammans.
Om det inte hjälper att stiga in i Barbro Lindgrens mycket speciella, lätt absurda fantasivärld - ja då är tillståndet allvarligt.

Bonusfrågan: Vår, sommar, höst eller vinter? Höst säger jag.

30 kommentarer:

  1. maken lyssnar...men inget för mig,
    hösten har jag alltid tyckt om ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej jag lyssnar sällan, tankarna far iväg. igår hade vi regn och en rejäl storm och det var riktigt mörkt. idag skiner solen och det är nästan lite varmt.

      Radera
  2. Jag brukar välja säkra kort eller göra något helt annat när jag drabbas. Som tur är så infaller inte lässvackor så ofta nu, men det händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej tack och lov så är det mycket sällan jag får några lässvackor

      Radera
  3. Något lättläst brukar fungera om jag hamnat i en lässvacka, vilket händer sällan.

    SvaraRadera
  4. numera är det inte så ofta jag hamnar i lässvacka, men då fungerar lättläst och spänning

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset på den mysiga boken. För vilken åldersgrupp är den. Är nyfiken på allt som kan passa minsta barnbarnet som verkligen älskar böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju inte bilderboksstadiet men 5 år och uppåt kan jag tänka mig. Korken flyger heter del två. Vad lever man för del tre

      Radera
    2. Då passar det säkert utmärkt. Min lilla är 5 år och vi läser kapitelböcker för henne numera. Tack för fint tips.

      Radera
    3. hoppas att ni gillar den. vi hade väldigt trevligt, barnen och jag, när vi läste den

      Radera
  6. Åh, en begravningskotte kan jag tänka mig att läsa om.

    SvaraRadera
  7. själva begravningskransen är med på ett hörn också. det är så underbart absurt

    SvaraRadera
  8. Vår och höst gillar jag men vinter går fett bort. Bra tips.❤️

    SvaraRadera
  9. Det låter som en härlig bok och ser ut att ha fina illustrationer, tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla tre böckerna är kul om en gillar det lite absurda.

      Radera
  10. Verkar som en kul bok. Hösten är osedvanligt fuktig, mörkmulen och regnig här i år tyvärr, men så är det förstås inte varje år. Alla årstider har ju annars sina fördelar... och nackdelar. ;)

    SvaraRadera
  11. imore var det så mörkt att jag vaknade nästan en timme senare än vanligt. alla tre böckerna i serien är kul

    SvaraRadera
  12. Får inte heller så mycket lässvackor, däremot kan jag känna ibland att tiden inte räcker till

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ju ett verkligt problem. alla dessa böcker och så lite tid

      Radera
  13. Barbro Lindgren var det verkligen åratal sedan jag läste!

    SvaraRadera
  14. Barbro Lindgren är ju underbar. Under min värsta lässvacka för cirka tio år sedan brukade jag gå till biblioteket och bläddra i barnböcker. Fast läste aldrig några.

    SvaraRadera
  15. det var väl en bra ide att bläddra i barnböcker. Barbro Lindgren är suverän

    SvaraRadera
  16. Låter som ett bra tips! :)

    SvaraRadera
  17. Barbro Lindgren är inte dum alls att ta till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är en fantastisk och mycket speciell författare

      Radera