söndag 29 oktober 2017

En smakebit på søndag

Marie på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss att varje söndag dela med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. 


Albert Bonniers förlag
Linda Furston är femton år och bor i norra Minnesota med sina föräldrar. De är resterna av ett kollektiv; en sekt enligt grannarna.
"Mamma sydde täcken åt fångar och brukade sitta och nicka till varenda kväll. Pappa ägnade kvällarna åt att sno virke från tomten som var till salu på andra sidan sjön. Jag blev aldrig ens säker på att de verkligen var mina föräldrar eller om det bara blev de som stannade kvar när alla andra hade åkt tillbaka till sina studeier eller kontorsjobb i Minneapolis och St Paul. De kändes mer som styvsyskon än som föräldrar, fast de var alltid snälla emot mig - och det var på sätt och vis ännu värre. Värre än att handla mat med bara växelpengar, värre än att ärva kläder av grannarna, värre än att bli kallad Kommunisten eller Miffot. Pappa hängde upp en gunga i en jättestor kanadapoppel när jag var tio, mamma klippte bort kardborrar ur håret på mig."  Från sidan 25 i Vargarnas historia av Emily Fridlund, som fanns med på 2017 års shortlist för Booker - priset.      Fler smakebitar HÄR

30 kommentarer:

  1. Verkar vara en intressant bok. Var tvungen att kolla upp den lite mer :)

    SvaraRadera
  2. jag tror att det blir ännu läskigare, Hannele...

    SvaraRadera
  3. Den boken må jeg lese! Jeg håper den er oversatt til norsk. Ellers får det bli engelsk. Den minner meg litt om Minnesotatrilogien av Vidar Sundstøl (Drømmenes land, De døde og Ravnene). De anbefales :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnesotatrilogin låter spännande. känner inte till författarnamnet. Vargarnas historia kommer säkert att bli översatt till norska

      Radera
  4. (det här vill du nog se:
    https://www.svtplay.se/video/15722584/japans-vildmark/japans-vildmark-sasong-1-avsnitt-2?start=auto

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset, Hannele! jag såg den på stubben. jättefin och mycket intressant. ska skicka länken till sonen också. bra att du håller koll!

      Radera
  5. Smakbiten låter i alla fall bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den presenterar ju berättaren lite. Linda är ganska speciell

      Radera
  6. Den här känner jag till men har inte läst. Verkar spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Den här är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Høres interessant ut! Har ikke hørt om verken bok eller forfatter før (selv om jeg kanskje burde ha gjort det, plassen på Booker-kortlista tatt i betraktning).

    SvaraRadera
    Svar
    1. böckerna som förekommer i samband med Booker - priset brukar vara bra

      Radera
  9. ja, den verkar vara väl värd att läsa. den börjar bli lite kuslig på något sätt

    SvaraRadera
  10. Den skulle jag verkligen vilja läsa, noteras direkt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll tillgodo! jag väntar fortfarande på att förstå vilken väg berättelsen ska ta

      Radera
  11. Detta verkar vara en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. helt klart intressant. debut dessutom

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Den här ligger i en av högarna här hemma, tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så bra, då har du den hemma när läslusten slår till

      Radera
  14. Den är jag väldigt nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. En bra smakbit - blir omedelbart nyfiken :)

    SvaraRadera
  16. ja, det finns all anledning att vara nyfiken

    SvaraRadera
  17. En intresseväckande smakbit.

    SvaraRadera