torsdag 12 oktober 2017

Olikhetsutmaningen: studentliv och arbetsliv

enligt O: Nu är jag väl medveten om att dagens ordpar inte nödvändigtvis står i motsats till varandra, men eftersom jag tillbringar dagen på gymnasiemässan där unga ska välja vad de ska studera för att sedan kunna få ett jobb de trivs med kör jag ändå på orden studentliv och arbetsliv. Berätta om kulturella verk som på något sätt anknyter till dessa.

Doften av en man av Agneta Pleijel innehåller både studentliv och arbetsliv. En helt underbar bok för övrigt.
Professorn av Charlotte Brontë handlar om två lärare, William och Frances, som dessutom är gifta med varandra. William är universitetslärare och Frances handarbetslärare. William tycker att handarbete är meningslöst och att litterära ambitioner inte är något för kvinnor.
Den andra kvinnan av Therese Bohman handlar om en ung kvinna som inte trivs varken i arbetslivet eller studentlivet.
Jude av Thomas Hardy skildrar en ung man som inget hellre vill än studera, men på grund av olika orsaker tvingas han arbeta som stenhuggare.
Rebell med frusna fötter av Johanna Nilsson skildrar studenten Stella Björks erfarenheter av Stockholms handelshögskola. Hon har tidigare studerat teologi.

6 kommentarer:

  1. om jag hade orkat skulle jag ha kommit på några till

    SvaraRadera
  2. såg Jude i svt i veckan, bra och tragisk film

    SvaraRadera
  3. ja, både boken och filmen är bra. jag såg den också. Thomas Hardy håller

    SvaraRadera
  4. Johanna Nilssons bok är verkligen bra. Det var ett tag sedan jag läste den men minns den som fin.

    SvaraRadera
  5. Johanna Nilsson är över huvud taget väldigt bra. men det är länge sedan jag också läste henne

    SvaraRadera