söndag 1 oktober 2017

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten anmodar oss varje söndag att dela med oss av det vi just läser. Enda regeln: No spoilers!

"De hade varit gifta i fyra månader. De hade varit tillsammans tio av de dagarna. Där Anna satt i Beaverns högersäte och såg hur landskapet rullade förbi under henne, längtade hon plötsligt så häftigt efter Paul att hon kände sig illamående. Att vara nationalparksranger var ett jobb och inte ett liv. Ensamheten var nu ett val och inte längre en nödvändighet. Hon fick kämpa för att behärska sig och inte skrika åt piloten att vända och flyga tillbaka. Under en kort stund fick hon en obehaglig känsla av att hennes karriär kanske bara var en idiotisk uppgift, ett meningslöst arbete för låg lön, ett grymt skämt som hade lockat henne från äktenskapet. Att vara hos Paul var det enda som var viktigt. Ett skrapande ljud i öronen lät henne veta  att hjälp var på väg i form av lite distraktion. Robin pratade igen, den ilskna tonen var ett uppfriskande mogift mot Annas anfall av svaghet."
Från sidan 21 i Vargavinter av Nevada Barr . Fler smakebitar HÄR

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. såg precis en dokumentär om två engelsmän som lever i en stuga ensamma flera år, i kylan, mörker, snö, utan el...

      Radera
    2. Stämningsfullt:
      http://urplay.se/program/193457-flykten-till-vildmarken-sverige

      Radera
    3. tack, Hannele, ska kolla upp. obegripligt

      Radera
  2. gillar omslaget. nationalparksrangers känner en inte så många

    SvaraRadera
  3. Jag har lyckats hitta första delen i den här serien, efter att ha letat ett bra tag. Om den är bra så kanske jag kommer till den här delen också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pumaspår är först. "Track of the Cat is the first novel in the series and it is where the readers are introduced to Anna Pigeon." tycker inte att alla delar är lika bra

      Radera
  4. Nationalparksranger låter intressant att läsa om! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det vet en inte så mycket om. och jag inbillar mig att en lär sig något om nationalparkerna också

      Radera
  5. Jag är jättesugen på att läsa något av Nevada Barr. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! originellt yrkesval och miljöval

      Radera
  6. Den där är jag sugen på att läsa! Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! jag tycker det är lite kul med Anna Pigeon och hennes nationalparker

      Radera
  7. Är väldigt svag för Anna Pigeon och tror att det här är nästa bok i serien för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns ju massor med böcker i Anna Pigeon - serien men de är inte översatta till svenska. men det går ju bra ändå

      Radera
  8. Tack för smakebiten! Har inte hört talas om varken Nevada Barr eller Anna Pigeon tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. förlaget är Hoodoo som ger ut spänningsromaner med naturtema. både Nevada Barr och Anna Pigeon är nya bekantskaper för mig.

      Radera
  9. Hmm, intressant yrke. Blir nyfiken på boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite ovanligt yrke, ja. hoppas att flera översätts

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Jag är lite nyfiken på den här författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att de växlar i kvalitet, men den här nationalparksidén är kul

      Radera
  11. jag har läst några av böckerna om Anna Pigeon, men det är bara en tredjedel av dem som är översatta till svenska

    SvaraRadera
  12. Lustig start på ett äktenskap. Kan det hålla? Fast å andra sidan: Jag är ute när gumman min är inne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror tvärtom att det blir ett långvarigt äktenskap. om de inte träffas så ofta så hinner de aldrig tröttna på varandra

      Radera
  13. Tack för en intressant smakbit. Blev nyfiken.

    SvaraRadera
  14. jag tycker att böckerna om Anna Pigeon är lite ovanliga

    SvaraRadera