måndag 23 oktober 2017

Tematrio - #Metoo

Lyran: Det undgår väl ingen att mängder av kvinnor, och en del män, tröttnat på sexuella trakasserier, sexuellt våld och kränkningar. Och temat förekommer givetvis i många romaner. Berätta om tre romaner som gestaltar sexuellt våld/kränkningar!
1. Bara en mor av Ivar Lo - Johansson handlar om vackra Maria som blir gravid efter att ha utnyttjats  av Henrik, en fattig statare som skryter och skrävlar utan att duga mycket till. Det blir Rya - Rya som får se till att alla barnen är hela och rena och har mat på bordet. I den här romanen finns det flera fall av kränkningar av kvinnor. En klassisk tids- och kvinnoskildring från statartiden.
2. Skuggorna av Katarina Wennstam handlar om fyra välutbildade kvinnor som fått nog av kränkningar av kvinnofriden och tar saken i egna händer. De går metodiskt tillväga; är skickliga på att planera och genomföra hämnden på en rad män enligt den gammaltestamentliga principen: öga för öga tand för tand. 
3. Våld av Joyce Carol Oates. Teena Maguire är på väg hem efter en 4 juli - fest. Hon går genom parken efter midnatt och hon är så "fel" klädd. Hon har sin dotter med sig. Dottern blir vittne till den gruppvåldtäkt hennes mor utsätts för. Nu lever hon i ständig rädsla för förövarna, som vet att hon kan identifiera dem

14 kommentarer:

  1. Jag valde också skuggorna! :-)
    Måste nog läsa "Bara en mor", jag har aldrig läst något av Ivar Lo Johansson.

    SvaraRadera
  2. jag har läst den flera gånger och sett filmen också. den är så bra och Marias öde griper mig lika mycket varje gång

    SvaraRadera
  3. Jag har läst Wennstams men ej de övriga.

    SvaraRadera
  4. de är bra alla tre, men så klart mycket olika

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte att jag har läst något av Ivar Lo-Johansson. Den här boken låter som viktig läsning.

    SvaraRadera
  6. läs den! en initierad skildring av statarlivet och den vita piskan

    SvaraRadera
  7. Wennstam är så bra och så viktig, men usch vad hemskt det är att läsa om.

    Intressant också det där med "fel klädd"... typiskt!

    SvaraRadera
  8. ja, en blir både arg och rädd. men i Skuggorna agerar kvinnorna. hårt och skoningslöst. "fel klädd" blir en nog aldrig av med

    SvaraRadera
  9. Wennstam är en favorit, även om jag inte var jätteförtjust i just Skuggorna. Våld är skoningslöst bra, funderade på att ta med den.

    SvaraRadera
  10. jag tror att jag läst något annat av Wennstam också men då var det mer en familjehistoria som inte var särskilt bra

    SvaraRadera
  11. "Våld" tog jag också med. "Skuggorna" hade jag med bara härom veckan. Det tyder ju på att jag borde läsa din tredje också ...

    SvaraRadera
  12. ja, det betyder det! Bara en mor är så bra. en klassiker

    SvaraRadera