torsdag 26 oktober 2017

Hett i hyllan


MONIKA: "Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?"


Fråga mig inte varför jag inte läst Dagen efter av Lionel Shriver. Jag tyckte så mycket om Vi måste tala om Kevin. När jag läser på baksidan av boken förstår jag det ännu mindre. Så här står det: "Allt hänger på en enda kyss. Irina och Lawrence har levt tillsammans i tio år. Han är förstående, tillgiven och stabil, men numera mer som en vän än en älskare. Ramsey, å andra sidan, är en avlägsen bekant som dessutom råkar vara en av världens bästa snookerspelare. Av en slump går Irina ut och äter med honom en kväll. Den man hon lär känna är spontan och oberäknelig, passionerad men labil. En natt i London ställs Irina inför ett val: Ska hon stanna med den ordentlige, intellektuelle Lawrence eller ska hon lämna honom för en osäker framtid med Ramsey? Dagen efter låter Irina fullfölja båda de möjliga följderna av sitt val, i en slingrande resa mellan två världar."
Nu belv jag jättesugen på att läsa den bums!

10 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av henne, men jag har sett Kevin-filmen och har funderingar på att läsa den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte sett filmen, men boken yckte jag var väldigt bra.

      Radera
  2. Har läst en bok av Shrver men den funkade inte för mig. Borde kanske prova igen med någon annan bok av den författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då blir en genast nyfiken på vilken utav hennes romaner du läste

      Radera
  3. Jag har inte läst något av författaren men har sett den på olika bloggar.

    SvaraRadera
  4. Känner igen Shriver men inte den här boken.

    SvaraRadera
  5. jag har läst ett parromaner av henne och hon har alltid något att säga en

    SvaraRadera
  6. förmodligen ingen författare för mig

    SvaraRadera
  7. det vet du egentligen inte förrän du försökt, Hannele

    SvaraRadera