måndag 16 oktober 2017

Tematrio - New York

Lyran: Berätta om tre romaner, filmer, TV-serier som utspelar sig i New York!
1.Washington Square av Henry James handlar om den moderlösa Catherine som tas omhand av sin faster Lavinia. Hon träffar en ung meddellös man som naturligtvis inte accepteras av Catherines far. Han tar med sig dottern på en resa Europa runt, men när de kommer hem är de tillbaka på ruta ett.
Forum
2. Det bästa av allt av Rona Jaffe handlar om fyra unga kvinnor som kommer till New York för att skaffa sig ett arbete och en man. Det är 50 - tal och flickorna är i tjugoårsåldern och de arbetar på ett stort förlag i New York. Detta var Rona Jaffes debutroman och den blev omedelbart en bestseller.
3. August av Judith Rossner  handlar om den desperation som utbryter i New York i augusti när alla terapeuter har semester. Unga Dawn Henley går i terapi hos dr Lulu Shinefeld som brottas med egna problem liknande Dawns. Dr Shinefeld är en freudiansk psykoterapeut som sysslar med drömtydning och primalscener och förstår det hjärtslitande i att vara medellös. Livet i dåtidens New York får man på köpet.

19 kommentarer:

  1. De böckerna har gått min näsa förbi totalt. Jag tycker mig känna igen Rona Jaffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör du säkert. hon har skrivit flera romaner som översatts till svenska. Det bästa av allt kom i ny utgåva 2012

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio men blir lite nyfiken på alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är bra alla tre, var och en på sitt sätt. Washington Square en klassiker

      Radera
  3. Washington Square väntar i bokhyllan

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Jag har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  5. När man ser filmer verkar alla amerikaner gå hos terapeuter. Lustigt kulturellt fenomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det gör de verkligen. inte fullt så vanligt här. jag tror det hör till i vissa kretsar i USA

      Radera
  6. Det bästa av allt har jag i bokhyllan, och av James har jag bara hört talas om När skruven dras åt. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  7. jag har läst När skruven dras åt och jag förstod inte finessen med den. men Washington Square tyckte jag mycket om

    SvaraRadera
  8. Trean låter som en härlig satir? Det där med NY-terapeuterna låter alltid som en parodi på sig självt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker vi, ja. för dem är det nog blodigt allvar

      Radera
  9. Har inte läst någon av dina böcker. Verkar intressanta.

    SvaraRadera
  10. Rossner har jag läst nåt av men inte denna.

    SvaraRadera
  11. Washington Square har jag precis köpt in som kurslitteratur på biblioteket - kanske skulle ta och läsa den själv också :-)

    SvaraRadera