torsdag 19 oktober 2017

Hett ihyllan

I min hylla står sedan ett antal år Strängt personligt av Elsa Nyblom. Den den kom ut 1943 och har tidigare stått i min mammas hylla. Det var författarens debutbok. Fru Nyblom var under 20 år chefredaktör på VeckoJournalen och blev publikfavorit när hon berättade minnen i radio. En tolvskillingsopera på Östermalm kallar hon sin roman. Fattigmanshuset Bahian är den centrala punkten i berättelsen som tilldrar sig i det tidiga 1900 - talets Stockholm. En möter vardagshjältinnor, skörlevande damer, positivhalare, filosofiska skomakare, busar, helgon präster, tjuvar och trasgranna f. d. subretter. Allt och alla skildrar Elsa Nyblom med humor, färg och stark atmosfär. Sedan tar hon en sväng om en gammal bondby i Västmanland där det levs 1700 - talsliv om en bortser ifrån den livsfarliga velocipeden som börjat sitt härjnings- och segertåg på landsvägarna. Elsa Nyblom skildrar både folket och bygden med poesi och inlevelse; humor och ett visst ifrågasättande. Ungefär så här står det på baksidan av Strängt personligt som gavs ut på förlaget Ljus.
Bokföring enligt Monika: "Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?"

4 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om den här boken. Inte författaren heller, faktiskt. Det är inte klokt så mycket det finns där ute som man inte känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inbillar mig att Elsa Nyblom var lite känd på sin tid. men jag har inget läst av henne. tänkte att jag ville läsa denna någon gång

      Radera
  2. Den boken känner jag inte till.

    SvaraRadera
  3. Strängt personligt har ju några år på nacken och läses nog inte mycket idag

    SvaraRadera