tisdag 10 oktober 2017

Veckans topplista v. 41 - djur

Johannas deckarhörna: Veckans topplista handlar om djur. 
1. En favoritbok är Den otroliga vandringen av Sheila Burnford. En siameskatt en gammal bullterrier och en labrador ger sig på vandring i sökandet efter familjen som rest bort. Det är höst och miljön är nordvästra Kanada. Här blev det tre djur på ett bräde.
2. 1960 kom To kill a Mockingbird av Harper Lee. Den tilldrar sig i amerikanska södern och handlar om rasmotsättningar. I bakgrunden finns ett verkligt rättsfall. Romanens huvudperson - en verklig hjälte - är Atticus Finch. Den rollen spelas av Gregory Peck i filmen som gjordes 1962.
3. The Tiger´s Wife av Téa Obreht är en fantastisk bok om konflikterna på Balkan. Téa Obreht är född 1985 och hon fick The Orange Prize for Fiction 2011. Två legender spelar stor roll i boken, dels den om the deathless man och den om the tiger´s wife. 
4. Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren handlar om en fattig änka  i Västerbotten i mitten på 1800 - talet. Hon får betala ett högt pris för familjens
överlevnad. Betalningsbördan går sedan i arv till dottern. Ormens väg på hälleberget har filmats med Stina Ekblad och Stellan Skarsgård i huvudrollerna. 
5. Stora boken om Mamma Mu och Kråkan av Juija Wielanden och Tomas Wieslander. Mamma Mu är äventyrslysten och tanklös medan Kråkan har lite lättare att vara förutseende. Kråkan är också mycket uppmuntrande när Mamma Mu någon gång blir nedstämd. "Ryck mig i vingen!" är Kråkans favorituttryck. Ett mycket charmerande par. Två djur till priset av ett.

25 kommentarer:

  1. Ormens väg gör mig rasande bara jag tänker på den. Vill ni bli det också så läs den.
    Den otroliga vandringen såg så mysig ut, otroligt mysig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ormens väg är så sorglig och så bra. Den otroliga vandringen gillar jag så mycket. hoppas snart kunna läsa för barnbarnen

      Radera
  2. Vill gärna läsa Dödssynden någon dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag att du ska göra. det är ju en klassiker. Harper Lees egen historia går inte av för hackor heller

      Radera
  3. Svar
    1. barnbarnen gillar också de där två vännerna. mormor kommer inte långt efter

      Radera
  4. To kill a mockingbird gillade jag och jag fullkomligt älskar böckerna om Mamma Mu och Kråkan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är Mamma Mu och Kråkan fantastiska!

      Radera
  5. Ormens väg, så sorglig, så bra. Mamma Mu, så härlig. Att Mockingbird fick heta Dödssynden på svenska har jag aldrig förstått, men väldigt bra är den ju också. Dina övriga två har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torgny Lindgren var en underbar författare. Mamma Mu och Kråkan är två trevliga typer. håller med om den konstiga svenska titeln på To kill a mockingbird

      Radera
  6. Mamma Mu är underbar. Den otroliga vandringen tyckte jag mycket om. To kill a mockingbird har jag sett men inte läst. Försökte lyssna på den men det gick inte (blev för pratigt), någon gång ska jag nog ta och läsa vanliga boken. De andra två har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också sett den gamla filmen. jag gillade Gregory Peck

      Radera
  7. Dödssynden har jag läst i alla fall :)

    SvaraRadera
  8. Skuggor över södern hette Dödssynden som film. Gregory Peck spelade huvudpersonen Atticus Finch. har sett filmen någon gång för länge sedan

    SvaraRadera
  9. Mamma mu böckerna gillade jag, och gillar såklart :)

    SvaraRadera
  10. Jag såg filmen To kill a mokingbird och den sitter i huvudet än.

    SvaraRadera
  11. Svar
    1. Mamma Mu och Kråkan går hem i alla läger

      Radera
  12. Mamma Mu läste jag mycket för mina barn när dom var små. :)

    SvaraRadera
  13. Den otroligt vandringen är verkligen bra!

    SvaraRadera
  14. Både Den otroliga vandringen och Ormens väg är sådana böcker som jag brukar stanna till vid i bibliotekshyllan, men jag kommer mig liksom aldrig för. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera