måndag 30 oktober 2017

Tematrio - Rädsla

Lyran: Många kanske har läst något spännande i samband med Halloween, dottern gick en spökvandring på ridskolan som skrämde slag på många av barnen. Men vad man blir rädd av att läsa kan ju vara lite olika. Berätta om tre böcker som gjort dig rädd!
1. Matheson, Richard, Legend handlar om vampyrer. En man sitter ensam i ett hus och dricker whisky och lyssnar på musik. Varje natt omringas huset av levande och döda vampyrer som inget hellre vill än att locka ut honom.
2. Christie, Agatha, Och så var de bara en. Den här klassiska deckaren som kom ut redan 1939 fick mig att stelna av skräck en sommarnatt när jag var ensam i huset och läste och läste och den luftiga gardinen fladdrade i det öppna fönstret. Hemska saker händer på en ö utanför Devons kust. Jag tror att det var det speciella tillfället som gjorde att jag upplevde Och så var de bara en som så skrämmande.
3. Hill, Susan, The Woman in black. Susan Hill är de kusliga stämningarnas mästare. Med hjälp av landskapet, väder och vind, ljus och skuggor och inte minst ljud får hon håret att resa sig på såväl sina karaktärer som läsare. Den unge advokaten Artur Kripps är irriterande naiv när han kommer till det stora, ödsliga huset Eel Marsh House för att ordna kvarlåtenskapen efter den nyligen hädangångna Mrs Drublow.

12 kommentarer:

  1. Agatha Christie perfekt höstläsning, Kvinnan i svart tyckte jag om, även filmen fin.

    SvaraRadera
  2. såg filmen också. tror inte att jag blivit så skrämd om jag inte visste att jag var ensam hemma

    SvaraRadera
  3. Så var de bara en är den enda jag läst av de här böckerna.

    SvaraRadera
  4. de andra är inte så tokiga heller om en skulle ha lust att bli rädd

    SvaraRadera
  5. Det läskigaste med Legend tycker jag är just att huvudpersonen är helt ensam - aahh! Och precis som du har platser där en bok skrämt mig liksom etsat sig fast i minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var orolig för spritkonsumtionen.
      tänk, om han mist kontrollen!

      Radera
  6. Stort ödsligt hus - vad behöver man väl mer för en lyckad skräckberättelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och som dessutom är avskuret ifrån fast land ibland

      Radera
  7. Förstår att en så spökvandring var skrämmande. Tack för boktipsen. Kvinna i svart har jag läst, riktigt bra.

    SvaraRadera
  8. ja, de där vampyrerna var riktigt kusliga. fula och blodtörstiga. bästa vännen hade gått över till dem också. Kvinna i svart var kuslig med små medel

    SvaraRadera
  9. Legend låter ju riktigt ruskig!

    SvaraRadera
  10. Kvinnan i svart är lite lagom ryslig. De andra hag jag inte läst.

    SvaraRadera