lördag 7 oktober 2017

Nobelpriset i litteratur 2017

Mias helgfråga v. 40:
De senaste veckorna har frågorna handlat en hel del om Bokmässan men nu är
den över 😭. Då riktar vi fokus mot något annat.

Klockan 13.00 igår fick vi veta att Kazuo Ishiguro fått Nobelpriset i litteratur 2017 📕.
Vad tycker du om priset?
Vad kan du tänka dig att läsa av pristagaren?
Eller finns någon du hellre gett priset till?


Ingen kan frånerkänna Svenska Akademien förmågan att överraska. Inte en människa hade väl tänkt på Kasuo Ishiguro, född i Japan men uppvuxen i England, med motiveringen "som i romaner med stark känslomässig verkan har blottat avgrunden under vår skenbara hemhörighet i världen”.
En lågmäld och högkvalitativ författare, men var det så roligt? Varför inte givit priset till Chimamanda Ngozi Adichie, Olga Tokarszuk, Jeanette Winterson eller Marie Ndiaye? Det hade varit riktigt roligt. Eller Vladimir Sorokin, om det nu måste vara en man. Amos Oz hade inte varit fel heller. Han har tjänat för Rakel.
Och det är en skandal att Margaret Atwood ännu inte fått priset. Jag har sett filmatiseringen av Återstoden av dagen och jag har läst Begravd jätte, som ju var Sara Danius favorit. Konstnär i den flytande världen 
läste jag för det japanska temat. Begravd jätte diskuterade vi i läsecirkeln.  Det rådde mycket delade meningar för att uttrycka det milt. Men nu har vi det som vi har det och eventuellt ska jag läsa Vi som var föräldralösa eller möjligen Never let me go eller Nocturner: fem berättelser om musik och skymning.

32 kommentarer:

  1. Begravd jätte tror jag inte är den roligaste, ska låna den på biblioteket. Ishiguro har skrivit många olika genrer, filmen Återstoden av dagen vill jag se

    SvaraRadera
  2. Begravd jätte kräver en del av läsaren också. Filmen är jättebra.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar inte läsa nobelpristagare, men detta är en författare som jag gärna vill testa att läsa något av.

    SvaraRadera
  4. Ishiguro är inte svårtillgänglig. Återstoden av dagen är bra både som bok och film

    SvaraRadera
  5. Vi som hoppas på Atwood får nog aldrig som vi vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det konstigt! vi är ju så många

      Radera
  6. Håller med om att det inte var ett så spännande val, men om de nu vill belöna en engelskspråkig man (det var ju faktiskt ett helt år sedan sist) så tycker jag ändå att det var trevligt att det blev just Ishiguro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamen visst! det var ju länge sedan sist. men tänk, alla dessa kvinnorsom kunde ha kommit ifråga

      Radera
  7. Begravd jätte funderade jag på när den kom, men nu lutar det mer åt Nocturner, så kanske blir det den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nocturner beställde jag på biblioteket. Begravd jätte är krävande att läsa

      Radera
  8. Fler kvinnliga författare framöver får vi hoppas på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja verkligen! det är ju inte så att de inte finns precis

      Radera
  9. Jag är tveksam om jag kommer att läsa någon bok av honom. Till skillnad mot många andra har jag inte läst en bok av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. se någon av filmerna till att börja med! återstoden av dagen är jättebra

      Radera
  10. Begravd jätte blev jag faktiskt lite besviken på när jag läste den. Har tyckt mycket bättre om hans andra böcker som jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är speciell och liknar inte hans övriga produktion. men det är ju en begåvning att kunna variera sig

      Radera
  11. Ja de har förmågan att överraska. Jag vet inte om jag kommer läsa något av författaren, kanske😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör en ju som en vill. jag beställde ett par titlar på biblioteket och en film som det inte var jättelång kö på

      Radera
  12. Svar
    1. ojoj! och jag som sitter i London. hoppas att den går på Play så jag kan sedden när jag kommer hem. tack för tipset, Hannele!

      Radera
    2. (du missar filmen - men har roligare för dig :)

      Radera
    3. den finns ju inte på play. men Hemingway, Burt Lancaster och Ava Gardner är tre favoriter.inget går dock upp mot barnbarnen

      Radera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Atwood känns som en dröm. Vem vet, kanske nu när de tagit med en manusförfattare.

    SvaraRadera
  15. undrar hur mycket som ska till innan Atwood får priset? hon är en självklar nobelprisvinnare

    SvaraRadera
  16. Jag tror jag får läsa något mer av Atwood så att jag kanske också förstår vad alla pratar om. Den boken jag läste var bara konstig och jag tyckte inte alls om den. Oryx och Crake eller den där Handmaid's tale kanske borde passa mig bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oryx och Crake är väl inte min favorit, men förmodligen skulle du gilla Handmaid´s tale. eller Kattöga eller Den blinde mördaren

      Radera
  17. Ja just det! Amos Oz är ju också en tänkt värdig pristagare. Atwood känns så otroligt självklar... för alla utom S.Akademien, kanske. Synd.

    SvaraRadera
  18. Amos Oz är verkligen en värdig kandidat. undrar vad Atwood själv tänker? väldigt synd att hon inte fick det. vi hoppas envist på nästa år...

    SvaraRadera
  19. Jag gläder mig åt att uttrycket "tjäna (länge) för Rakel" inte är bortglömt!

    SvaraRadera
  20. visst är det ett bra uttryck. jag älskar gamla ord och vändningar

    SvaraRadera