lördag 28 oktober 2017

Novellsudoku 2017

Ensam dam hyr sommarhus på Österlen. Rundnäst skånsk bonde uppvaktar envist med äpplen, blommor och fisk. Den ensamma damen blir nervös. På byn sägs det att bonden lever i ett olyckligt äktenskap. Sommarhuset har en kuslig vindsvåning där någon hängt sig. Det dolska  uthuset är utrustat med en jättelik kistfrys där den ensamma damen ser sig styckad och nerpulad. Den ensamma damen har en stående tävling med solen om vem som hinner upp först. Ofta vinner damen och ger sig iväg över åkern som badar i undergångsljus och banar sig väg mot postlådan för att hämta Ystads Allehanda. Det är då hon möter Nallepigan, ett svart russ i bordshöjd, ensammast i världen. Hästens öga är en värld för sig. De pratar länge med varandra och den lilla svarta hästen får äpplen eller knäckebröd. Jag skulle vilja bjuda in henne till mig, tänker den ensamma damen. Hon skulle träda så nätt på mina tiljor. Gerda, djungelns drottning, med den överdådiga trädgården kommer med piggvar. Andra bybor och sommargäster nämns mera i förbigående. På natten är allt hotfullt. Den ensamma damen får nog av livet på landet och åker hem.
Britt Edwall skriver kort meningar ofta ofullständiga. En upplever människors ensamhet och vemod. Och djurens också, för den delen. Klasar färdiga att falla - Österlen är en tragikomisk novell med inslag av burlesk och absurditet. Jag gillar mycket novellerna i samlingen ja eller ja? Omslagsbilden, som är gjord av Raine Navin, heter Rundstickning i kvadrat. Bara en sån sak!
Novellsudoku 2017 svensk, kvinnlig författare nr 2.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. vad skulle livet vara utan novellutmaningar?

      Radera
  2. Den omslagsbilden är ju helt underbar! Länge sen jag läste Britt E.

    SvaraRadera
  3. Britt Edwall hördes ju en del i radio för många år sedan. jag gillade henne redan då. visst är omslagsbilden fin!

    SvaraRadera
  4. Britt Edwall kände jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera