måndag 9 oktober 2017

Tematrio - Pappor

Lyran: Berätta om tre böcker som handlar om pappor!1. Halva solen av Aris Fioretos. 1947 flyttade Aris Fioretos far ifrån Grekland på grund av inbördeskriget. Efter trettio år i Sverige flyttar han tillbaka bara för att finna att han inte känner igen det han en gång lämnade. Aris Fioretos berättar varsamt och ömsint om pappan som han uppenbarligen beundrade mycket. Halva solen är en sorgesång över en älskad människa som varit så karismatisk och full av liv och som slutade sina dagar . 
2. Skynda att älska av Alex Schulman skildrar Alan Schulman som en temperamentsfull, varm fadersgestalt beredd att göra allt för sina barn. Det dröjde fem år efter faderns död innan Alex kunde förmå sig att åka till sommartorpet i Värmland som han förknippade så mycket med fadern.
3. Sorgens förvirring av Laurence Tardieu

Huvudperson i Laurence Tardieus självbiografiska roman  är Laurence, 37,  en dotter som beslutar sig för att skriva sanningen om sin far. Trots att han uttryckligen - givetvis utan att höja rösten - råder henne att avstå.
Modern får en cancer som har ett galopperande förlopp. Hon ber Laurence att skriva en bok som klargör förhållandet kring faderns orättvisa dom. Hon är helt övertygad om faderns oskuld. Dottern brottas med sanningen och sin kärlek till fadern.

15 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Fioretos blev jag inte så förtjust i och Schulman kan jag inte med, men Tardieu låter ju jättejätteintressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade Halva solen. Schulman står inte jag ut med heller, men hans mamma - och pappaböcker är riktigt bra

      Radera
  3. Schulmans och Tardieus böcker är bra.

    SvaraRadera
  4. Sorgens förvirring låter verkligen intressant.

    SvaraRadera
  5. Ja, Sorgens förvirring är verkligen intressant

    SvaraRadera
  6. det gjorde jag också i alla högsta grad!

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dina pappor, så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Känner inte till någon av dessa, tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Skynda att älska funderar jag på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag att du ska göra. och Glöm mig också. de var oväntat bra

      Radera