torsdag 5 oktober 2017

Olikhetsutmaningen: kalkon eller kanon

enligt O: "Idag blir det en utmaning som går att koppla till något kulturellt pris, som Nobelpriset, eller till något helt annat. Uppgiften är att presentera verk som ni tycker är kanon och sådant ni skulle benämna kalkon."
Om jag börjar med kalkonerna så är det vad det gäller Nobelpriset i litteratur: Günter Grass som jag aldrig har förstått mig på. Jag försökte läsa Blecktrumman men jag tror inte att jag slutförde projektet. 
Att Dario Fo fick Nobelpriset i litteratur tyckte jag var helt obegripligt. 

Om jag ser till kanonerna så är det betydligt lättare. Svetlana Aleksijevitj var ett lysande val. Kriget har inget kvinnligt ansikte var intressant, gripande och mycket lärorik läsning på alla sätt. Hur ofta har det skrivits om kvinnor i strid?

Sigrid Undsets romantrilogi från medeltiden om Kristin Lavransdotter - Kransen, Husfrun och Korset - renderade henne ett välförtjänt Nobelpris. 

Isaac Bashevis Singer fick Nobelpriset 1978 "”för hans intensiva berättarkonst, som med rötter i en polsk-judisk berättartradition levandegör universella mänskliga villkor”. Singer är den borne berättaren och jag har läst flera av hans romaner och noveller, till exempel Satan i Goraj och Fiender: en berättelse om kärlek. Singer skriver på jiddisch.

6 kommentarer:

  1. Singers böcker är riktigt bra. En vinnare helt värdig sitt pris.

    SvaraRadera
  2. det tycker jag också. en riktig berättare

    SvaraRadera
  3. Läste mycket av Singer som tonåring, men nu var det länge sedan. Tyckte om dem mycket då. Jag måste däremot få tummen ur att läsa något längre av Svetlana Aleksijevitj än reportage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svetlana Aleksijevitj var ju ett mycket populärt nobelpristagarval. vi läste Kriget har inget kvinnligt ansikte i läsecirkeln och blev mycket tagna

      Radera
  4. Åh, gillar alla dina kanoner. Måste läsa mer av Undset. Har bara läst Kransen, men tyckte så mycket om den.

    SvaraRadera
  5. men då har du ju två till i Undsets serie. hon är verkligen bra

    SvaraRadera