söndag 22 oktober 2017

En smakebit på søndag,

Norstedts
Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten administrerar söndagsutmaningen där hon ber oss dela med oss av det vi just läser. Naturligtvis utan spoilers.

"De kom över fälten. De kom springande hand i hand över de snötäckta fälten med trötta steg och trots avståndet var det tydligt hur kvinnan hukade sig och kämpde. De pulsade fram nära varandra, långsamt och med de få krafter som återstod dem och när de kom närmare syntes hur kvinnan höll upp barnet, såg nästan ut att dra det med sig genom snödrevet för att det inte hade någon  egen ork. Två mörka skuggor mot en mörkgrå nattfond och snön som föll tätt med stora tunga flingor och drev med vinden från väster. Hart var tvungen att hålla sin nariga hand över ögonen för att kunna se."

Två kvinnor på flykt undan en regim som stängt gränserna och förföljer flyktingar. Vi befinner oss någonstans i Centraleuropa en bit in i framtiden. Medborgarskap omprövas och stora gårdar beslagtas. Så är läget iTorbjörn Flygt högaktuella höstroman, Flyktväg s. 7.     Fler smakebitar HÄR

28 kommentarer:

  1. Har bara läst en bok av honom (Underdog) och så har jag Outsider stående oläst. Den här nya har jag förstått är väldigt olik de andra två.

    SvaraRadera
  2. det är den verkligen. Outsider läste jag ut igår kväll. gillade den jättemycket

    SvaraRadera
  3. Det er dessverre en høy-aktuell situasjon. Jeg har en sønn fra Afghanistan som flyktet alene som 13-åring til Iran, og videre gjennom Europa til Norge. Den flukten klarer han ikke snakke om selv om det begynner å bli mange år siden.
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det känns som om Flyktväg ligger väldigt nära verkligheten. kan tänka mig att en flykt från Afghanistan till Norge sätter outplånliga spår

      Radera
  4. En okänd bok för min del men kul att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. en alldeles ny bok. intressant och aktuell

      Radera
  5. Interessant og aktuelt! Den boken kan jeg tenke meg å lese :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. känns verkligen aktuell. intressant i högsta grad

      Radera
  6. Det är säkert en spännande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. obehagligt nära verkligheten men intressant

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Den här är jag väldigt nyfiken på. Har läst två böcker av honom som jag gillade jättemycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då gillar du nog den här också även om den är annorlunda det han brukar skriva

      Radera
  8. Har läst annat av honom. Den där boken blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar bra. annorlunda än det han brukar skriva

      Radera
  9. Bara läst en halv bok av Torbjörn Flygt (Underdog), vet faktiskt inte varför den inte lästes ut. Tack för smakbiten, kände inte till den titeln tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underdog gillade jag när jag läste den för länge sedan. Outsider läste jag ut igår. Flyktväg är annorlunda

      Radera
  10. En författare som jag funderat på att läsa, men det har inte blivit av. Tack för påminnelsen och smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var länge sedan jag läste Underdog. igår läste jag ut Outsider förvånad över hur bra jag tyckte att den var

      Radera
  11. Jag känner till författaren men inte läst något av honom.

    SvaraRadera
  12. Det verkar som en riktigt intressant berättelse.

    SvaraRadera
  13. en aktuell berättelse, skulle jag vilja säga

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  15. var så god! boken är mycket ny

    SvaraRadera