onsdag 7 februari 2024

Veckans kulturfråga v. 6 2024: Kulturella höjdpunkter i januari

enligt O: Veckans kulturfråga v. 6: Kulturella höjdpunkter i januari.

En höjdpunkt i januari var läsningen av Trilogien av Jon Fosse. Jag läste den på nynorska för jag ville komma så nära originalet som möjligt. Det hade varit roligt att lyssna på en nynorsk inläsning. Jon Fosses enkla, kärva språk tilltalar mig liksom musikaliteten och omtagningarna. En annan höjdpunkt var Ingvild Rishøis första roman Stargate som dottern så påpassligt gav mig i julklapp. Författarens lojalitet med barn är ett genomgående drag. Berättelsen är mörk men saknar alls inte humor. Som läsare tänker en på HC Andersen, Bibeln, Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf. Författaren slösar inte med orden. Språket är väldigt effektivt. Ingvild H. Rishøi förstår i alla lägen att välja de exakt rätta orden och då behövs det inte så många. Januari bjöd också på två överraskningar. Alberte och Jakob av Cora Sandel läste jag för många år sedan och hade jättetråkigt. Framför allt gillade jag inte Alberte. Nu läste jag om boken och tyckte inte alls att den var tråkig. (Men jag gillar fortfrande inte Alberte.) Den andra överraskningen var den långa romanserien om Familjen Winther. Jag hade låtit mig förledas av omslagen och i viss mån titlarna och tänkt feel - good. Men fullt så enkelt var det inte. Familjen Winther handlar framför allt om flera generationer kvinnor, men även om klass, kvinnokamp och generationsmotsättningar. Jag började lyssna och sögs genast in av berättelsen driv. Och nu har jag redan kommit till del sju, Familjeband. Tack för tipset enligt O! Filmstudion inledde stort med Min enastående mamma, en italiensk hbtq - film som delvis bygger på regissörens, Emanuele Giuliani, egen uppväxt. Hans biologiska kön var kvinna men numera är han en man på 58 år. Mamman spelas av Penelope Cruz, som påminner om en ung Sophia Loren. Hon är enastående på så vis att hon håller sin dotter Adriana om ryggen när hon trevar sig fram mot sin egentliga identitet. Hon känner sig mera besläktad med pojkar, klar sig som en pojke och leker som en sådan. Pappan dundrar och skriker och gör sekreteraren sin kur.

8 kommentarer:

  1. låter som en bra kulturell månad, tråkigt att vissa förstör på bibliotek, här är programmen varierande och givande. Jag gillar läsa Jon Fosses böcker.
    Menar du Stargate av Ingvild H Rishøi? Lånade från bibioteket men blev inte läst då. Många intressanta saker du nämner.

    SvaraRadera
  2. det står Stargate, faktiskt, i inlägget. den är så bra

    SvaraRadera
  3. Spännande att läsa Fosse på nynorsk. Det kanske jag ska våga mig på. Får nog vänta till sommaren dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var det. inte särskilt svårt. men jag läste långsammare. tror att Fosse bör läsas långsamt

      Radera
  4. Jag har inte vågat mig på Fosse. Än i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inget att rygga för! bara att kasta sig över

      Radera
  5. Många intressanta tips. Stargate är jag nyfiken på. Har läst en del på nynorska och tycker det kräver mer än bokmål. Märkligt nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stargate gillade jag. tyckte faktiskt inte alls att nynorskan var krävande. det var inte många ord jag slog upp

      Radera