söndag 25 februari 2024

En smakebit på søndag v. 8 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar utmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"En vecka efter svärfaderns avresa är Betty på väg till närmaste affär. Det han  köpt hem hade räckt länge. Det fanns kvar av  ost och mjöl ännu. Bröderna hade inte hörts av. Natt och dag hade hon grubblat över vad Fredrik menade. Han visste ju att hon var utan allting då han gick. Man han visste inget om hennes trettio kronor.  Fredrik önskade kanske att hon skulle ge sig av? Att farfar hjälpt henne visste de inte och trodde inte att han skulle göra. Förbittringen steg ibland i henne till glödande hat  så att hon måste gå upp mitt i natten och gå på golvet för att lugna sig. Det är så frukansvärt ansvarslöst. De visste att hon inte kunde tjäna ett öre. Visste att hon inte hade nånstans att ta vägen."

Ur Klockor vid sidenvägen av Moa Martinson. Fler smakebitar HÄR
 

16 kommentarer:

  1. tror jag har de flesta i bokhyllan, kanske dags för omläsning, Moa Martinson är duktig berättare

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror inte att jag läst delarna tre och fyra tidigare men ettan och tvåan flera gånger

      Radera
  2. Läste inte du Moa förra veckan också? Eller var det någon annan? :) Hur som helst ser jag fram emot att jag äntligen ska läsa henne snart.

    SvaraRadera
  3. Dramatisk smakbit. Och visst var det Moa förra veckan också?

    SvaraRadera
  4. Jag har senast läst Kvinnor och äppelträd för ett par år sedan, Brandliljor har jag läst men inga fler. Det kan mycket väl hända att även denna läses, tack för smakbit

    SvaraRadera
  5. Det var en ukjent forfatter for meg. Det høres ut som hun er godt kjent i Sverige, så jeg må kanskje sjekke om hun er oversatt.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är väldigt känd i Sverige och det kommer i dagarna en ny biografi om henne och hennes ä nu mera kände make, nobelpristagaren Harry Martinson

      Radera
  6. Den här vet jag att vi läste utdrag ur i gymnasiet.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Har läst flera böcker av författaren men inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det verkar som om Betty - serien är mindre känd än Moa Martinsons andra kvinnoserier

      Radera
  8. Kul att du har Moa Martinson-maraton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vill läsa alla fyra böckerna i serien

      Radera