tisdag 27 februari 2024

Tisdagstrion v. 9 2024: Trädgård, skog eller park i handling eller titel

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 9: Trädgård, skog eller park i handling eller titel

1. Skogen av Margareta Lindholm. I romanen möter oss syskonen Maria och Bror. De är i pensionsåldern (fast de förefaller äldre) och har i likhet med föräldrarna ägnat sina liv åt att sköta gammelskogen åt Ägaren eller Kyrkan.

2. The Writer´s Garden av Jacke Bennett & Richard Hanson. Undertitel: How gardens inspired our best loved authors. En fullkomligt ljuvlig trädgårdsbok för den som råkar vara intresserad av både trädgård och litteratur.

3. Pumaspår av Nevada Barr som har skrivit en serie spänningsromaner som tilldrar sig i olika nationalparker. Huvudperson är Anna Pigeon, park ranger med polisbefogenheter; en sorts skogvaktare och ridande polis. Pumaspår är den första boken i serien.

Bonus: 

En liten barnboksfavorit med blått hår och stor halsduk

18 kommentarer:

  1. vi var på väg att köpa gammelmormors hus med lite skog när barnen i tonåren, men det skulle ha blivit för mycket jobb med det gamla huset också, släkten skulle ha gillat om nån tagit över

    SvaraRadera
    Svar
    1. en vill ju gärna ha släktens hus i familjens ägo. men det är inte helt oproblematiskt

      Radera
  2. Alla böckerna gör mig intresserad, utom möjligen Plupp nu när jag är vuxen. Jag är sannerligen ingen trädgårdsmänniska, men man kan bokfrossa i trädgårdar på ett mer teoretiskt plan, så att säga. Precis som man kan läsa kokböcker även om man inte lagar mat. Bara man tycker om att äta och att vara i trädgårdar så går det ju bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så. jag gillar inte att laga mat men läser gärna kokböcker. är inte duktig i trädgården heller men njuter av trädgårdsböcker

      Radera
  3. Pumaspår har jag oläst i hyllan och Plupp var min favorit när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade de här nationalparksdeckarna. min son hade åtskilliga drag gemensamt med Plupp i yngre år. inkl. det blåa håret

      Radera
  4. The Writer´s Garden verkar intressant! Och Plupp såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plupp är jättefin. sonen hade sådant blått hår för en del år sedan. författarträdgårdarna är också väldigt fina

      Radera
  5. Plupp var längesedan jag såg. Älskade de böckerna som liten.

    SvaraRadera
  6. Den tredje boken där blev jag nyfiken på. Plupp gillade jag inte som barn, mer som vuxen.

    SvaraRadera
  7. The writers garden skulle jag vilja äga. Tack för tips
    Maria Bokologen

    SvaraRadera