söndag 11 februari 2024

En smakebit på søndag v. 6 2024


astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i  En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås

"Det var ingen idé att stångas med min mor. Det var heller inte tal om att försöka smyga bakom ryggen på henne: hon hade ögon i nacken och små fåglar viskade i örat på henne. Brian skulle jag bli tvungen att göra slut med. Det grät jag en skvätt över: Old  Spice - rakvatten och cigarrettlukt och nytvättade vita T - tröjor, farväl tunga andetag på bio under dansnummer i musikaler, farväl mata Brian med de extra pomfritten från min hamburgare och sedan få flottiga, potatissmakande kyssar... Han kysstes så bra, han var så stadig att krama och han älskade. mig - fast han aldrig sa så, vilket var beundransvärt. Att säga det hade varit mjäkigt."         Fler smakebitar HÄR

Min smakebit kommer ur Gammal kärlek av Margaret Atwood. Novellen Min onda mor. I översättning av Inger JohanssonNorstedts förlag. 

26 kommentarer:

  1. Klart att mammor har ögon i nacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och överallt annars. samt ett sjätte sinne

      Radera
  2. Hemsk mamma! Min la sig aldrig i vilka killar jag träffade, men det var ju inte så många innan Rolle kom in i mitt liv. Var bara 15 år och sen var man fast och han gillades av båda mina föräldrar. Han var en artig och skötsam kille - och hela 20 år!
    Päronrätten var ganska misslyckad, alldeles för tam trots både honung och chiliflakes på gorgonzolan...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. pappa hade synpunkter på mina. och jag förstår honom. när jag var 15 hade jag nog inte träffat så många. tråkigt med päronen

      Radera
    2. min far sa att han aldrig skulle lägga sig i vilken pojkvän jag skulle umgås med. Klart att jag testade honom, släpade hem en och annan som kanske inte var nån "svärmorsdröm", och min far sa aldrig något! 🙂

      Radera
    3. min provkarta var rena skräcken för en förälder!😱

      Radera
  3. Den fantastiska Margaret Atwood har skrivit så mycket att man, eller i alla fall jag, omöjligt kan hänga med. Så den här kände jag inte till, vad jag kan minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kom ut 2023. och jag hade inte heller sett den tidigare. varför har hon inte fått Nobelpriset i litteratur? obegripligt!

      Radera
  4. Jag läste en hel del av Atwood för många år sedan, och så har jag läst The Testaments. Visste inte att det fanns en ny av henne.

    SvaraRadera
  5. Ska hon behöva göra slut med pojkvännen därför att hennes mamma inte gillar honom? Bryt med mamman istället för med pojkvännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mammans tarotkort har varnat. inte lätt att bryta med mamma i unga år. en ovanligt stark mamma, dessutom

      Radera
  6. Utspelar sig den här boken i nutid? Nu vet inte jag på vilka grunder mamma tycker att Brian inte duger, men såvida det inte är något väldigt allvarligt så borde hon inte lägga sig i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mamman har sett i sina tarotkort att Brian ska omkomma i en trafikolycka och då vill hon inte att dottern ska vara med.

      Radera
  7. Vill läsa mer av Atwood.Oryx & Crake och The Handmaid's Tale har jag läst. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har lästen hel del av henne. och hört henne live för inte alltför länge sedan. hon är både mångsidig och bra

      Radera
  8. Jeg elsker bøkene til Margaret Atwood. Så jeg har lest de aller fleste, men ikke denne. Men jeg skal lese denne også. Håper du får en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaret Atwood är väldigt bra och mångsidig. fattar inte att hon inte redan fått Nobelpriset!

      Radera
  9. Kollade mitt bokregister och jag har läst en drös av henne, men faktiskt ingenting efter 2011! Skandal! Måste åtgärdas, hon är en favorit. Angående pojkvänner så var jag nog rätt provocerande i mina val, det slutade med att jag valde en hon inte gillade som jag gifte mig med...
    Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du en del att läsa ifatt! jag har inte läst allt heller. jag ryser när jag tänker på de ynglingar jag drog omkring med. stackars mamma och pappa!

      Radera
  10. Jag har bara läst två böcker av Atwood men tänker att jag borde läsa fler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atwood är så bra. och mångsidig. 85 år i år och vilken produktion hon har bakom sig. noveller, romaner, essäer, lyrik, SF. hon borde ha det där stora priset

      Radera
  11. Jag har just lånat den här, kanske du också deltar i Novellresan?

    SvaraRadera
  12. Har läst bara en bok av Atwood, men vill läsa fler och har därför flera olästa i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera