söndag 4 februari 2024

En smakebit på søndag v. 5 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i söndagarnas smakebitar. En väljer ett stycke ur den bok en just läser och erbjuder andra bokbloggare. Utan spoilers, förstås. Sedan kommenterar en på astridtereses blogg så att andra bokbloggare hittar.

"Enare Feb. 1944. Den finske fången var intetsägande, en smal och skäggig man i fyrtio - femtioårsåldern som stod en aning hopsjunken. Han pratade inte med mig, och jag riktade mig inte till honom. Heiskanen berättade att fången här i lägret kallas för Kalle. Varför han är här fick jag däremot inte veta. Kanske är han en av inbördeskrigets kommunister som flytt till Sovjet - Ryssland och utger sig för att vara finsk. Vem vet när det gäller sådana där. Däremot fick jag veta att han bor i ett av tälten avsedda för förtroendefångar. Det är något underligt med den här fången. Kalle får röra sig relativt fritt, nyss gnolade han med i en krigsschlager på Lappland- sender- kanalen och gick in i ladugården för att sköta om djuren utan att be om lov. Ingen reagerade. Dessutom såg jag på kvällen hur han fick en extra potatis på tallriken."

Ur Ett land av snö och aska av Petra Rautiainen. Fler smakebitar HÄR

18 kommentarer:

  1. Den här var jag nyfiken på när den kom och jag har sett att den är med på rean. Ska bli intressant att höra vad du tycker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst flera böcker från den här tiden. intressant och komplicerat

      Radera
  2. Den boka var vond og lese, men veldig bra. Den kan jeg absolutt anbefale. Grusomme skildringer fra krigens dager om samene, kjærlighet osv. Kan absolutt anbefales!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar väldigt bra. har inte läst så långt

      Radera
  3. Att sitta i ett fångläger är kanske som att ligga på sjukhus när det gäller det snäva synfältet. Patienter kan berätta ingående om dagens lunch, och den här fången lägger märke till att en annan fånge fått en extra potatis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är nog tolken som berättar. hon har ju till uppgift att iaktta också

      Radera
  4. Tack för smakebiten den finns på bokrea

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Den blev jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en intressant tid rent historiskt

      Radera
  6. Jag har sett den här boken , men av någon anledning inte noterat den. Det ska bli ändring på det, tack för påminnelse och smakbit

    SvaraRadera
  7. Denna kände jag inte till innan. Någon gång kanske jag återigen blir sugen på att läsa böcker som utspelar sig under andra världskriget, men där är jag inte än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är intresserad av det som hände i det här speciella området.

      Radera
  8. Det var en okänd bok för mig. Intressant tema.

    SvaraRadera
  9. intressant tid. så mycket en inte kände till och som det inte talats så mycket om

    SvaraRadera