söndag 18 februari 2024

En smakebit på søndag v. 7 2024

 

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i  En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås

"Julftonsförmiddag gick den gamletillhandelsboden. Sönerna hadeintevarithemmapåen månad.. Betty hade lämnat honom en tiokrona. - Detr är allt vad jag har, vi måste köpa så pass att det blir till en liten gran. Magnus måste ha en gran, jag kan inte gå själv i snön till handelsboden. Nej, hon kunde inte gå själv. Det var nätt hon tog sig ut till hönsen. - Du fårnogtvåden här gången, brukade den gamle säga.Då hatade hon honom --- önskade att han vore död. Julgranen hade blivit en fix idé hos henne.Magnus skulle ha en julgran första julen i sitt hem. Förra julen var han bara en månad och förstod ingenting. Litejäst och socker hadehon skickat efter, så hon fick väl baka en bulle på själva julafton. Hon kunde inte vakna juldagsmorgonen utan en bit vetebröd. Hon sörjde inte över att få vara ensam på julen. Men var skulle hon ta pengar."                   Fler smakebitar HÄR

Ur  Den osynlige älskaren av Moa Martinson

18 kommentarer:

  1. har nog läst denna, men en omläsning vid jul skulle passa fint

    SvaraRadera
  2. Moa Martinsson känner jag till såklart, men inte just den här boken. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt aldrig läst Moa men velat länge. Vi ska läsa henne i litteraturvetenskapen längre fram så det ser jag fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst en del av MM. hon är väldigt intressant

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Den har jag inte läst men andra av författaren.

    SvaraRadera
  5. Flott smakebit! Det var en ukjent forfatter for meg. Håper du får en fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Jag känner inte till Moa Martinsson så väl, har läst ett par böcker, senast Kvinnor och äpplen. Ibland är det roligt att läsa äldre svensk litteratur, den står sig bra fortfarande. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnor och äppelträd är det väldigt länge sedan jag läste. ja, det är roligt att läsa om och se hur fokus har förskjutits. och visst håller de gamla klassikerna

      Radera
  7. Moa Martinson har jag faktiskt läst ett par böcker av, men det skulle inte vara fel att läsa fler.

    SvaraRadera
  8. Har några Moa Martinson olästa i bokhyllan, dock inte den där. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Moa Martinsson har jag läste något av, men inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sally - serien är nog vanligare, tror jag

      Radera