torsdag 8 februari 2024

Helgfrågan v. 6 2024


Mias bokhörna: Helgfrågan v. 6: Vilken bok skulle du vilja läsa om igen för första gången?

                                          Kapten Nemo.Wikipedia
Det finns faktiskt två stycken som jag minns särskilt väl. Den första är En världsomsegling under havet av Jules Verne. Jag var kanske i 10 - årsåldern och hade en irriterande halsfluss och var mycket uttråkad. Då fick jag den spännande boken om kapten Nemo och hans personal i u- båten Nautilus. Jag fick också fortsättningen Den hemlighetsfulla ön.

När jag var ca 15 år fick jag Solen är mitt öde av Marguerite Steen i födelsedagspresent. Det var en stor, tung dubbelspaltig bok och den var olidligt spännande. Och den handlade om kärlek. Jag läste och läste i den doftande julinatten med gardinen lojt böljande i den svaga nattvinden medan timmarna gick och gick. 

Bonusfråga: Har du tittat i reakatalogen? Det har jag och jag hittade Vargarna från evighetens skog och Det tredje riket av Karl Ove Knausgård 

11 kommentarer:

  1. läste en hel del Jules Verne, böckerna finns i bokhyllan

    SvaraRadera
  2. har inte läst mycket av Verne. men de där båda har jag till och med läst om

    SvaraRadera
  3. väntar på Knausgårds pocket, efter rean

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kommer att få köpa pocketexet av den försvunna titeln

      Radera
  4. En världsomsegling under havet har jag aldrig läst men vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde länka vem jag var.

      Radera
    2. den är så bra. även fortsättningen, Den hemlighetsfulla ön

      Radera
  5. Har aldrig hört talas om Steens bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, hon var nog inte så känd.men jag har sparat boken av nostalgiska skäl

      Radera
  6. En världsomsegling under havet är toppen, verkligen en bok värd en omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så otroligt bra. har läst om den flera gånger

      Radera