tisdag 13 februari 2024

Tisdagstrion v. 7 2024 Smycken & accessoarer (i handling, titel eller på omslag)


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 7: Smycken & accessoarer (i handling, titel eller på omslag)

1. Pärlor i Blandat blod av Katarina Mazetti. "Affärerna gick bra och han hade många vänner och beskyddare bland   härskarna i det mäktiga Kiev Rus. Bland dem var han känd som Chernek Eleganten för han tyckte om att visa sina varor genom att glå klädd i ett urval av sina vackraste sidentyger draperade kors och tvärs över kroppen, med ett litet följe av slavinnor lika elegant uppklädda. I broderade sidentofflor och med håret flätat med pärlor kom de trippande efter honom på de stadiga träplankor som täckte Kievs gator."

2. Knitting 24/7 av Veronic Avery.  En rolig stickbok med ganska fort och lätt gjorda (nåja!) vantar, armvärmare, strutsfjädersstolor, bokmärken i vågmönster, pilspetsmönstrade knästrumpor, nätbrynjor, sockor som stickas från tån, resesjalar, halsdukar som stickas i två stycken, mössor, handledsväskor, nätkasse,hårband och en jätteful kjol.

3.  Handväska, hatt. I Världen enligt Muminmamman. Hon är olycklig. Hon har förlorat sin väska. "Det blev ett väldigt sökande. Bara Bisamråttan vägrade att delta. Av allt onödigt, sade han, är väskor det onödigaste. Tänk efter. Tiden går och dagarna växlar precis likadant antingen muminfrun är med väska eller utan. Det är en oerhörd skillnad, sa muminpappan. Jag känner mig alldeles främmande för mumintrollets mamma om hon är utan väska. Jag har aldrig sett henne utan förr." Ur Trollkarlens hatt.

18 kommentarer:

  1. tänk så mycket roligt man kan sticka, jag har en Harry Potter-stickbok 🦉

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har en japansk stickbok. det är roligt

      Radera
  2. (Muminmammans förlorade väska såg jag i SvenskaDagbladet)

    SvaraRadera
  3. Mysiga böcker på temat. Stickboken blev jag extra nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Javisst! Muminmammans väska där hon har allt som kan behövas. Blandat blod har jag aldrig hört talas om men jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blandat blod ingick i Historiska medias historiska romanserie

      Radera
  5. Blandat blod har jag oläst i hyllan. Har länge tänkt att jag skulle läsa den serien, men än så länge har jag inte börjat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste alla utom Blandat lod som var den första i serien

      Radera
  6. Muminmamman så fin hon är med sin handväska

    SvaraRadera
  7. Dags att läsa Mazetti! Grabben i graven bredvid är den senaste av Mazetti jag läst. Gillade den.
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag varinte så imponerad av den, men jag tror att det var den första i serien

      Radera
  8. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipsen!

    SvaraRadera