tisdag 20 februari 2024

Tisdagstrion v. 8 2024: Maria, Marie & Mary (författarnamn eller person i en bok)

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 8:Maria, Marie & Mary (författarnamn eller person i en bok)

1. Om Mary Shelley i Själens nattsida av Merete Mazzarella. Mary Shelleys liv var stormigt och udda. Äktenskapet med den kontroversiella poeten Percy Bysshe Shelley blev äventyrligt. Trots alla krav och plikter lyckades Mary Shelley vara en tänkare med vetskap om själens nattsida långt före Sigmund Freud.

2. Om Anna Maria Lenngren i Anna Maria Lenngren. Granris och blåklint av Torkel Stålmarck. Lenngren var ett "vittert fruntimmer från Uppsala". Samtida författare som Kellgren finns med liksom naturligtvis hennes egen make, kommersrådet och tidningsmannen Carl Peter Lenngren.

3. Tre starka kvinnor av Marie N´Diaye blev hennes internationella genombrott. För den fick hon Goncourtpriset 2009 och numera nämns hon i nobelprissammanhang.

22 kommentarer:

  1. intressant trio, fint att Anna Maria Lenngren är med

    SvaraRadera
    Svar
    1. hittade idag en intressant bok på mitt antikvariat av Carina Burman: Poetiskt och prosaiskt : texter från svenskt 1600- och 1700-tal i urval, där Lenngren förstås med

      wow att du med i Romantik för "vuxna flickor" av Maria Ehrenberg.

      Radera
    2. ja, det var kul. och jag figurerade i perifirin när Maria skrev sin avhandling, Saans förvandlingar också. Carina Burman och Anna Maria Lenngren är en fin combo

      Radera
  2. Mary Shelley känner jag ju till, men boken om henne har jag inte läst.

    SvaraRadera
  3. Intressanta tips på böcker om Mary Shelley och Anna Maria Lenngren. Tre starka kvinnor har jag i läslistan, men jag har inte läst den ännu.

    SvaraRadera
  4. Det jag minns om Anna Maria Lenngren från min skoltid är hennes dikt om Cornelius Tratt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ode till en hyacinth måste du läsa och en del annat också

      Radera
  5. Ambitiös trio! N´Diyaye ska jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressanta kvinnor alla tre. läs N´Diaye så kan du säga attdu läste henne innan hon fick Nobelpriset

      Radera
  6. Den första lät väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den. och den andra. och den tredje

      Radera
  7. Spännande titlar! Vill läsa själens nattsida; Mary Shelley är ett spännande människoöde ! Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. ett stormigt äktenskap med Shelley som inte var någon vidare gentleman

      Radera
  8. Tack för tipsen! Blev nyfiken på alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. roligt att höra. de är läsvärda alla tre

      Radera
  9. Själens nattsida vill jag gärna läsa! Den kände jag inte alls till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag håller alltid rätt på Merete Mazzarellas böcker. jag gillar henne

      Radera