tisdag 6 februari 2024

Tisdagstrion v. 6 2024

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 6: Böcker som utspelar sig i olika världsdelar

1. Asien: Tokyo Ueno Station av Yu Miri.  

Kazu är född 1933. Han bor nu i ett tält under ginkoträden i Uenoparken i Tokyo, tvärs över gatan ifrån Ueno Station dit han kom 1963 i december för att 1964 börja bygga inför OS. Föräldrarna och familjen fanns hemma i Fukushima. Kazu brukade åka hem två gånger om året; en gång vid Obon, själarnas högtid, och en gång i slutet av året.

2. Afrika: Tretton timmar av Deon Meyer

Tretton timmar tilldrar sig under 13 timmar i Kapstaden. Två olika fall utreds parallellt. Bennie Griessel, kriminalkommissarie och nykter alkoholist är mentor för en grupp poliser. Han är en dynamisk, klok och mänsklig man som inte förlorat sin empati under 25 är som polis. 

3. Australien: Haven som skiljer oss åt av Gill Thompson

Året är 1941; platsen Croydon, London. I ett flyganfall bombas Jacks och Mollys hus. Jack är fem år; Molly är hans mamma; fadern har har blivit dödad i kriget. Jack och Molly förlorar kontakten med varandra. Jack hamnar på ett barnhem och väntar varje dag på att Molly ska hämta honom.

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. det gjorde jag också. kände väl igen mig

      Radera
    2. häftigt att du varit i Tokyo, maken har gjort jobbresa

      Radera
  2. Vilka fina tips! Tokyo Ueno Station stor på min lista över bokreaböcker.
    Haven som skiljer oss åt låter otroligt jobbig?
    Min trio: https://boksuddis.wordpress.com/2024/02/06/tisdagstrion-bocker-som-utspelar-sig-i-olika-varldsdelar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den var jobbig, men den bygger ju på verkligheten

      Radera
  3. Deon Mayer är den enda jag läst något av. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. skulle egentligen vilja läsa mera av Deon Meyer men när ska en hinna allt?

    SvaraRadera
  5. Tokyo Ueno station har jag läst. Bra bok. De andra två känner jag inte till men jag blir nyfiken på Haven som skiljer oss åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haven som skiljer åt oss var bra och bygger på verkliga förhållanden

      Radera
  6. Deon Meyer har jag tänkt läsa och även Gill Thompson

    SvaraRadera
  7. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst annat av Deon Meyer, men inte denna.

    SvaraRadera
  9. Tokyo ueno station planerar jag att läsa. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. låt mig tänka??? det står stilla Kulturfrågan?

      Radera