onsdag 29 maj 2024

Veckans kulturfråga v. 22 2024

enligt O: Veckans kulturfråga v. 22: Vilka kulturella verk tycker du beskriver bedömning och tävling extra bra?

Om du vågar av Megan Abbott. 80 - talsmiljö. Tävling mellan flickor om vilka som blir bästa cheerleaders. Riktigt otäckt faktiskt. I en novell av Britt Edwall Klasar färdiga att falla tävlar en dam med solen om vem som kommer upp först om morgonen. Inte sällan vinner damen och går till postlådan och hämtar Ystads Allehanda. På vägen samtalar hon med en ett svart russ. I Det forsømte forår av Hans Scherfig sätts det många godtyckliga betyg. Lärarna är gamla kufar som glömt varför de en gång blev lärare. En film som jag minns för att den var så sorglig och handlade om en boxare på dekis och en annan boxare på väg uppåt. Särskilt minns jag ledmotivet Help me make it through the night av Kris Kristofferson. Fat city heter filmen. Boxaren på fallrepet spelades av Stacey Keach och den på uppgång av Jeff Bridges. I regi av John Huston. I botten ligger en klassisk boxningsroman med samma namn av Leonard Gardener.

8 kommentarer:

  1. nya titlar, tävling mellan flickor låter lite otäckt

    SvaraRadera
  2. ja, det är inga trevliga tävlingar det där

    SvaraRadera
  3. Fat city är en jättebra film, älskar den där låten av Kris K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den fin! jag är över huvd taget väldigt förtjust i Kris Kristofferson

      Radera
  4. Nu påminde du mig om Million Dollar Baby - boxningsfilm av och med Clint Eastwood. Sevärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har jag inte sett. men jag kan verkligen tänka mig att göra det

      Radera
  5. Abbots bok är riktigt obehaglig! Just filmer/böcker om personer på väg upp och ner som möts, brukar vara spännande. Tänker också på The Fighter med Mark Wahlberg och Christian Bale, där de spelar bröder, en är boxare och en tränare

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns minns Abbots bok som väldigt obehaglig. The Fighter kände jag inte till ska hålla utkik efter den

      Radera