söndag 12 maj 2024

En smakebit på søndag v. 19 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i bloggutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull spoila något, förstås. Min smakebit v. 19 kommer ifrån Hundnätter av Mirja Unge.

"Vad ska du göra där uppe, sa farsan när jag var förbi och skulle hämta nyckeln. Förresten hänger nyckeln i jordkällarn som vanligt. Han hade skottat färdigt han hade levt sitt lantliv och bänt i jorden och rötterna kämpat med träden huggit ved och liat fast grannarna stod och skrattade åt honom när han svor på sin spetsiga stadsdialekt. Låt dom stå och glo, sa farsan dom har väl inget annat att göra. Morsans och farsans utanförskap hade fortsatt växa i syrran och mig."     Fler smakebitar HÄR

15 kommentarer:

  1. Jag har aldrig förstått varför dialekter benämns "breda", och nu finns det tydligen "spetsiga" dialekter också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag funderade också på det. men det är ju inte mera än rätt, egentligen

      Radera
  2. Hinner man andas när texten saknar punkter? Hihi, absolut intressant, tack för smak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det stör mig inte alls att texten saknar punkter. andas gör jag ändå. mycket intressant bok

      Radera
  3. Oj, den smakbiten gör mig nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. klart intressant text. har inte läst något av Mirja Unge tidigare. men det kommer jag nog att läsa mera

      Radera
  4. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är det helt klart. jag ska läsa om hundnätter och också läsa något annat av MU

      Radera
  5. Tycker den första meningen var jobbig att läsa, svårt att veta vilka ord som hör ihop utan kommatecken. Men man brukar komma in i det efter ett tag.

    SvaraRadera
  6. jag tänkte faktiskt inte på frånvaron av punkter förrän någon påpekade det

    SvaraRadera