tisdag 28 maj 2024

Tisdagstrion v. 22 2024: Ett "och" i boktiteln

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 22: Ett "och" i boktiteln

1. Sniglar och snö. Agneta Pleijel har kommit fram till tredje och sista delen i sin självbiografiska romansvit om tre delar. Åtminstone är hon framme i nutid. Hon berättar nu om åren som journalist, kritiker, författare, dramatiker, chefredaktör för Aftonbladets kultursida, rektor för Dramatiska institutet, resor, relationen med L som inte vill bli far men som i alla fall blir pappa till dottern Lina.

2. Morgon och kväll av Jon Fosse. Romanen handlar om två dagar i en människas liv. Den första dagen är den kortaste delen i boken. Den handlar om Johannes födelse. Fadern Olai för ordet. Hustrun Marta ligger i barnsäng. Storasyster Magda har rotts till en farbror. Olai vet inte till sig av lycka men han är också orolig. Tänk, om det händer mor och barn något! Olai har redan döpt barnet till Johannes efter farfar. Och fiskare ska han bli.

3. Sodom och Gomorra av Marcel Proust. Del fyra av Spaningen, Sodom och Gomorra, knyter direkt an till del tre. Sodom och Gomorra var enligt Första Mosebok två palestinska städer som straffades med eld och svavel för sitt ogudaktiga liv. Hos Proust står symboliserar Sodom män  som älskar män och Gomorra för lesbisk kärlek. Romanen handlar alltså om homosexualiet; direkt såväl som indirekt; manlig såväl som kvinnlig.

12 kommentarer:

  1. gillar Fosse, kommer att läsa Proust och Pleijels så småningom

    SvaraRadera
  2. Pleijel har jag också idag, Fosse vill jag läsa och Prousts trea vill jag läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg det. Fosse kan rekommenderas. Sodom och Gomorra är del fyra

      Radera
  3. Jag tror jag har någon bok av Pleijel men ej läst än

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agneta Pleijel är jättebra, helt enkelt!

      Radera
  4. Vill läsa alla tre!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  5. Ska man vara noga så var väl Sodom och Gomorra kanaaneiska städer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst ska vi vara noga, Robert. allt annat vore mig främmande. Sodom och Gomorra var mycket riktigt kanaaneiska städer

      Radera
  6. Dessa tre har jag inte läst, men författarna känner jag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det förstår jag att du gör. de är ju ganska omtalade alla tre. hur ska en hinna med att läsa allt?

      Radera