tisdag 7 maj 2024

Tisdagstrion v. 19 2024: Bok nummer 3, 14 och 23 i valfri bokhylla

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 19: Bok nummer 3, 14 och 23 i valfri bokhylla. Kul uppgift!

Jag styr mina steg mot dikthyllan

1. Bok nummer 3 : Bo Setterlind, Dikter 1948 - 1984

Innanför

Ljuset leker på din ruta, Ingen oro här dig stör. Änget spelar på sin luta, vinden hennes strängar rör. Sätt dig ned och lyssna, pilgrim, Herren själv dig heder gör. Solens klockspel hunnit sluta, det är ängets bön du hör. Änget spelar på sin luta, ingen själ är utanför.

2. Bok nummer 14. Erik Axel Karlfeldt, Fridolins visor och andra dikter

Vårlåt

Göken på ängarna gal i sena natten, löken på sängarna blomstrar vit och röd. Forsen kring stenarna sprutar mjölkhvitt vatten, porsen och enarna skänka ut sitt mjöd. Hvad vårt land är vänt och ljust, hur dess hundra sjöar glänsa liksom ögon dem kärleken tjust.

Följer du skällan i långa solskensdagar, sköljer vid källan du foten, späd och skär? Lockar dig duvan till dunklet, där hon klagar, plockar på tuvan du söta fjolårsbär? Se, din vän i längtan går, Hur de ungas hjärtan darra liksom lärksång i hembygdens vår!

3. Bok nummer 23 Hjalmar Gullberg, Kärlek i tjugonde seklet

Blomsterstycke

Lila rhododendron, tegelröd pelargonia i fönsterkarm. Flädern, i sin blomnings överflöd, har strött vita stjärnor på min arm.

Klängrosbusken kastar mörkröd brand över sommarträdgårdens berså. Flockvis ler rabattens konfirmand, flickan i det gröna, himmelsblå
---

18 kommentarer:

  1. Kul att du valde lyrik! Jag gillar särskilt Gullbergs dikt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den passar bra nu. där är ett par strofer till

      Radera
  2. valde också lyrikhyllan, många favoriter, har något av dina författare i hyllorna

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt den Bo Setterlind-boken. Arv efter mamma, men jag har inte läst den. Jag tror dock att jag kommer att göra det, för han var en fin poet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. undrar om inte möjligtvis min bok har varit mammas också. ibland gillar jag honom. ibland inte

      Radera
  4. Kul att du gick till poesihyllan. Jag har inte läst någon av böckerna och Bo Setterlind och Hjalmar Gullberg har jag bara läst enstaka dikter av i antologier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. diktböcker läser en ju sällan rakt igenom. antologier är jättebra smakprov

      Radera
  5. Tack för fina poesitips.

    SvaraRadera
  6. Oh... har du en hel dikthylla. Det kanske man skulle ta och skaffa sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har ganska många diktböcker. ibland läser jag mycket ibland lite och ibland inget alls. Harry Martinson är favoriten

      Radera
  7. Inspirerande med diktsamlingar! Vill läsa Gullbergs
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  8. Jag vet att vi läste något av alla tre författarna i gymnasiet, men om jag får välja själv så undviker jag dikter 😳

    SvaraRadera
  9. gillar blomtemat i dagens Kulturfråga 🌷🌼🌹

    SvaraRadera
  10. Här blev det poesi rakt över! Mina diktare har en egen liten avdelning i största bokhyllan, men det är nog några hundra titlar före om man räknar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... eller tusen, vid närmare eftertanke ...

      Radera