måndag 13 maj 2024

Selfie v. 20 2024: Om köket


Klimakteriehäxan: Selfie v. 20: Om köket 

1. Den kryddan (förutom salt och peppar) använder jag ofta:  Chiliflakes, lök

2. Den kokboken rådfrågar jag ofta:  Inte ofta men ibland: Vår kokbok. Anna Bergenströms matböcker

3. Den köksprylen är jag glad att jag har: Potatisskalaren 

4. Den köksprylen använder jag så sällan att jag borde göra mig av med den: En gammal skraltig, jättetung assistent 

5. Det är viktigt för trivseln i mitt kök:  Blomvasen på bordet, radion

6. Den prylen gör mitt kök speciellt: Årskalendrar med barnbarnsbilder

9 kommentarer:

  1. Chili är gott till många rätter, vi finnar är inte så mycket för kryddor men maken vill ha starkt.
    Vår kokbok är toppen när man lagar något mer sällan. Vi skalar nästan inget längre, rotsakerna är ju godare med skal på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. potatisskalaren är ju bra till mycet annat än att skala rotfrukter

      Radera
  2. Vi gillar samma kryddor:-)
    Potatisskalaren - ja, vad skulle man göra utan den. Hur klarade sig våra mammor;-)
    Har en liten matberedare som inte är tung, men i stort sett oanvänt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. mamma hade nog en liten skalkniv om jag minns rätt. jag har också en liten skalkniv som är en favorit kanske inte just till att skala med men skära. min gamla assistent var bra till det tunga grova julbrödet för en del år sedan

      Radera
  3. Vad skulle jag göra utan lök!? Och chili är en smakhöjare verkligen.

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa dina svar, jag håller med om alltihop! Och det är ju SJÄLVKLART att det ska finnas blommor på köksbordet!

    SvaraRadera
  5. kul att du instämmer. härligt med blomstertiden ute också

    SvaraRadera
  6. Det låter mysigt att ha barnbarnen hängande på väggen i köket, samtidigt som de påminner dig om datumet som råder! Skalar du potatisen du kokar? Jag kokar alltid med skal på, men använder skalaren till andra grönsaker, morötter bl.a Om jag tycker maten är lite smaklös strör jag på chiliflakes, precis som du!

    SvaraRadera