söndag 26 maj 2024

En smakebit på søndag v. 21 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i bloggutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull spoila något, förstås. Min smakebit v. 21 kommer ifrån Hyper av Agri Ismail.

"Deutsche Bank slutade höra av sig efter ett sista lätt avfärdande mejl ("Vi hör av oss så snart vi kan."), och efter några dagar kunde inte M:s kolleger fortsätta låtsas som om de inte märkt att M ägnade sina arbetsdagar åt att stirra på Outlook - ikonen. Det var ett självdestruktivt beteende, och både Jane och Naveen hoppades att de kunde få honom att sluta. "Okej, jag går nu, säg till om du lyckas med att nå nirvana eller vad det nu är du försöker åstadkomma", sa Jane när hon lämnade kontoret medan Naveen delade med sig av olika ordspråk på hindi. "Det rykte som du förlorat på en betelnöt kommer inte tillbaka även om du donerar en elefant", sa han försiktigt.  - "Naveen. Vad fan är en betelnöt?" - "Det är något man tuggar i Indien. Man gör pan masala av det. Som tobak."                                   Fler smakebitar HÄR.

14 kommentarer:

  1. Läser om boken och det står att det är en systemroman. första gången jag hör det uttrycket, förmodligen menas statsskick eller liknande. Tack för smakbit, ha en skön söndag

    SvaraRadera
  2. systemroman låter lite avskräckande. tur att jag inte sett det. jag tycker att den är roande

    SvaraRadera
  3. Stirra på Outlookikonen gör jag också då och då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. men intre så att arbetskamraterna klagar, väl?

      Radera
  4. Den här har man ju hört en hel del om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, inte utan anledning verkar det som

      Radera
  5. Det är ont om betelnötter här hemma. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Stirra på Outlook-ikonen kan jag känna igen. Det händer ibland.

    SvaraRadera
  7. men inte så att arbetskamraterna reagerar väl?

    SvaraRadera