torsdag 2 maj 2024

Veckans helgfråga v. 18 2024


Mias bokhörna: Helgfrågan v. 18: Vad får dig att köpa en bok som du egentligen kan låna på biblioteket. 

Nyligen lånade jag Tidstillflykt av Georgi Gospodinov på biblioteket och satte igång att läsa. Ganska snart kom jag på att jag inte kunde skriva av alla utmärkta formuleringar och tankegångar för det blev i stort sett att kopiera hela boken. Jag köpte den och kan nu stryka under och kommentera som jag vill. Ibland köper jag böcker för att bibliotekskön känns övermäktig. Kerstin Ekmans böcker brukar jag köpa liksom vissa författarbiografier såsom Anna - Karin Palms biografi om Selma Lagerlöf och Elisabeth Åsbrinks bok om Victoria Benedictsson. Och Knasusgård samlar jag på.

10 kommentarer:

  1. härligt hitta en bok man vill äga

    SvaraRadera
    Svar
    1. det händer ganska ofta dessvärre. men ibland lägger jag band på mig

      Radera
  2. lyssnade på Georgi Gospodinov när han var i Göteborg förra veckan

    SvaraRadera
  3. Och ibland köper jag böcker som jag tror att jag vill läsa - men läser dem inte ... trist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske inte just då, men eventuellt lite senare

      Radera
  4. Kön till biblioteksböcker kan vara jättelång emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen. och då tryter mitt tålamod

      Radera
  5. Ja stryka under blir svårt i lånade böcker.

    SvaraRadera
  6. Jo, vissa böcker kan man nog vilja äga. Men själv behöver jag göra mig av med böcker, jobbar på det. ;)

    SvaraRadera