onsdag 8 maj 2024

Veckans kulturfråga v. 19 2024

enligt O: Veckans kulturfråga v. 19. Vilka blomkopplade kulturella verk tycker du särskilt mycket om? Vit krysantemum av Mary Lynn Bracht tyckte jag var en väldigt bra, skrämmande och lärorik bok om två koreanska systrar som kommer ifrån varandra. under den japanska invasionen av Korea. Den ena blir s.k. trösterska på en soldatbordell och lever ett eländigt liv. De båda systrarna söker outtröttligt efter varandra. Monets näckrosmålningar finns världen över på olika  museer. Jag är lite svag för näckrosor eftersom de fanns i min barndoms  blekingska insjö. Blommornas vals ur Nötknäpparsviten av Peter Tjajkovskij minns jag faktiskt från skolan och en dynamisk musiklärare. Och som kronan på verket icke att förglömma The Bucket Woman, Mrs Hyacinth Bucket och hennes systrar Daisy, Rose och Violet.

6 kommentarer:

  1. besökt Monets trädgård, ser ut som i hans målningar

    SvaraRadera
  2. Krysantemum-boken vill jag läsa! Håller förstås med om ditt musikval, och lika självklart är det med Monets näckrosor - Lena Anderssons "Linnea i målarens trädgård" är också en höjdare, fast man försökte förstöra den genom att göra en tecknad film ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. kände faktiskt inte till film på Linnea- boken. ibland är folk klåfingriga

      Radera
  3. Trodde jag läst Vit krystantemum, men det verkar jag inte ha gjort. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera