måndag 27 maj 2024

Selfie v. 22 2024: Sömn

Klimakteriehäxan: Selfie v. 22: Sömn

1. Pyjamas, nattlinne eller naken? Pyjamas. Om jag försöker mig på ett nattlinne sitter det som ett strypkoppel runt halsen på mig på morgonen.

2. Lämplig temperatur i sovrummet för att du ska sova gott? Svalt

3. Hur mörkt ska du ha det? Så mörkt som möjligt. Och tyst.

4. Hur många kuddar har du i din säng? Tre. Två med olika fasthet och en pöl

5. Hur många timmar sover du per natt, ungefär? Skulle säkert behöva sova minst 8 timmar, men det blir nog ungefär hälften.

6. Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? Vaknar flera gånger varje natt. Somnar om för det mesta

7. Drömmer du? Inte så sällan. Alltid obehagligt på något sätt. Och vaknar med en kvardröjande känsla av obehag. Natten är inte min bästa tid på dygnet.

9 kommentarer:

  1. Nej det där lät inte som något man önskar sig ... fyra timmars nattsömn? då bits jag, misstänker jag ... men du kanske kan ta dig en extra lur i skuggan när dagen är varm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag sover inte på dagen. inga lurar i skuggan. där läser jag. ja, jag bits nog ibland. ganska ofta

      Radera
  2. därför har jag makens stora tröja för att slippa bli strypt 🙂 En liten kudde under armen. Jag har alltid sovit i dagsljus, även på hotell lämnar jag gardiner lite öppet, känns som sova i garderob med gardiner för fönstren. Under sju timmar mår jag inte helt prima. Om jag inte berättar om drömmen genast så försvinner den, helt ologiska saker

    SvaraRadera
    Svar
    1. gick på profylaxkurs när jag var gravid, fött fyra barn, kanske har gjort mig till mästare i avslappning 🙂

      Radera
    2. har också gått profylaxkurs och diverse yoga - kurser och lärt mig andas men det hjälper mig inte att sova. tyvärr. fungerade ganska bra vid barnafödandet däremot

      Radera
  3. Trist att då får så lite sömn!
    Och att dina drömmar är obehagliga, jag drömmer mardrömmar ibland och då är det någon veckaåt gången, sen blir det vanliga drömmar.
    Håller med om långt nattlinne ,-) den vandrar uppåt, känns inte bra!
    Hadet fint!
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. att sova lite blir en vana. nu har jag inte drömt mardrömmar på länge. pyjamas bäst. då behö er en inget sängtäcke heller

      Radera
  4. Men fy så lite du sover, hur orkar du? Långt nattlinne funkar som du säger, en stryplina runt halsen, men en lång t-shirt funkar bättre. Just nu tycker jag det är för varmt för täcke, men har svårt att sova utan att ha en tyngd ovanpå. Trist att du drömmer så otäcka drömmar!

    SvaraRadera
  5. ja, jag sover lite. det tär på krafterna. men på något sätt blir det en vana. om en har pyjamas behöver en inget täcke. drömmarna går ota ut på att jag tappat bort något, mig själv, eller en handväska. som yngre drömde jag hela serier krigsdrömmar. om hur jag skulle gömma undan mina små bröder

    SvaraRadera