tisdag 24 oktober 2023

Tisdagstrion v. 43 2023: Franska favoriter

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 43: Franska favoriter

1. Pierre Magnan är jag väldigt förtjust i och har läst både en och två gånger. Särskilt förtjust är jag i hans landskap i Provence i skuggan av Lurebergen. Både Magnan och författaren Jean Giono är födda i Manosque och skildrar människorna i småbyarna i sina hemtrakter. Magnan har skrivit en rad mycket spännande deckare, som till exempel Skuggspel, där ett rasslande blåregn förebådar mördarens ankomst. Han har också skrivit den självbiografiska Kyndelälskaren.

2. George Sand eller Aurore Dupin som hon egentligen hette var en tuff kvinna Hon var en tidig feminist som levde sitt liv som en sådan även om hon inte var någon teoretiker. I En vinter på Mallorca beskriver hon det eländiga liv familjen levde på Mallorca dit de kommit för att bättra på Chopins klena lungor. Hon gick klädd i manskläder och ådrog sig lokalbefolkningens ogillande. Stackars Chopinsky, som hon kallade honom, lyckades trots allt skriva underbar musik under den här tiden. George Sand skrev också romaner.

3. Marie NDiaye kommer förr eller senare att få Nobelpriset i litteratur. Tror jag. Det tror hon själv också. Ladivine är en drabbande roman som handlar om invandrarkvinnan från Nordafrika, Ladivine Salle, som är städerska och har en dotter, Malinka, som inte fort nog kan komma ifrån sin mor. Hon skäms över henne och det dröjer länge innan hennes barn får veta att de har en mormor.

18 kommentarer:

  1. kul att du fick med George Sand, intressant kvinna, Pierre Magnan har jag missat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knut Ståhlberg som skrev om George Sand blev kär i henne. Magnan är speciell

      Radera
  2. Tre nya titlar - blir nyfiken på alla!
    Bokologen

    SvaraRadera
  3. Tror du har rätt om N´daye, vad sägs om 2024? men jag har bara läst om henne, inte läst henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst det som finns på svenska av henne så när som på en titel

      Radera
  4. Den som själv tror att han eller hon ska få nobelpriset får det nog inte. Jag säger bara Philip Roth...

    SvaraRadera
  5. Oj här var det helt obekanta böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kan det vara ibland. men nu är de ju inte obekanta längre

      Radera
  6. Helt okända böcker för mig. Men George Sand känner jag i alla fall till (och att det var en pseudonym)

    SvaraRadera
    Svar
    1. George Sand var en ovanlig kvina. helt unik!

      Radera
  7. Tror inte jag känner till någon av dem, det skulle i så fall vara George Sand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magnan är inte så känd, förefaller det. hans deckare är väldigt bra. NDiaye är i nobelprisklass

      Radera
  8. Marie NDiaye vill jag gärna läsa! George Sands bok blev jag inte så förtjust i, även om jag tycker att personen Sand är väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. George Sand är verkligen intressant. Knut Ståhlberghar skrivit om henne och han blev smått förälskad på kuppen

      Radera