söndag 8 oktober 2023

En smakebit på søndag v. 40 2023

 " Det var min mamma som tog familjen ur det kaos som hotade. Hon blev en räddande ängel. Hon måste nästan direkt, trots chocken, ha bestämt sig för att fullt ut ta över det ekonomiska ansvaret efter pappa. Pension eller efterlevnadsskydd fanns inte på den tiden.Med en låg arbetarlön och tre barn i utbildning hade det heller inte funnits utrymme för några besparingar. Sista året som pappa levde hade mamma vårdat sin demenssjuka mor i vårt hem. Mamma ville inte att hon skulle avsluta sitt liv på en institution."  Ur I sällskap med döden av Ingvar Carlsson

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i utmaningen En smakebit på söndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skulle spoila något. Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. en klok erfaren man, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  2. Ingvar Carlsson? Den Ingvar Carlsson? Självbiografi?

    SvaraRadera
  3. Visste inte att han skrivit en bok. För det är väl den Ingvar Carlsson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är den vanlige Ingvar Carlsson.

      Radera
  4. det kan en väl säga. men han blir lite tråkig när han kommer in påpolitiken

    SvaraRadera
  5. Min reaktion var oxå DEN Ingvar? Visste inte heller att han hade skrivit en bok men såklart han har. Alla kända människor skriver väl en självbiografi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jomen visst är det IC! aldrig hade jag väl trott att jag skulle läsa en bok av IC!

      Radera
  6. Den här biografin har jag inte alls lagt märke till. För mig var Ingvar alltid rätt anonym som person och väldigt lågmäld, inte alls negativt för de flesta politiker är ju tvärtom. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, han var lite tråkig på något sätt. men jag tycker att boken är riktigt intressant

      Radera
  7. Jag tror inte jag i första hand skulle läsa den här boken, men så är ju inte Sverige heller mitt hemland, och det finns en uppsjö finländska politikers biografier jag också hoppar över..

    SvaraRadera
    Svar
    1. trodde inte heller att jag skulle läsa den här boken, men jag är ganska nöjd med att jag gjorde det. fick en delvis annan bild av IC

      Radera