söndag 22 oktober 2023

En smakebit på søndag v. 42 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i utmaningen En smakebit på söndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skulle spoila något. Min Smakebit på søndag v. 42 kommer från Årets bok 2023 Folk som sår i snö av Tina Harnesk.

" Mitt i den svartaste vargavinter fick den gamla damen sin dom. I ett rum med simmigt färgsatt konst hade hon konsekvent vägrat möta den kvinnliga läkaens blick. Förmodligen var dessa gräsliga landskapsvyer speciellt utvalda för att rama in precis sådana här samtal, tänkte Máriddja cyniskt. Doktor Skruvlenius väntade på hennes reaktion och kisade milt  med ett medlidsamt uttryck över de svagt grönskimrande ögonbrynen. Faktiskt såg brynen lite sjösjuka ut både till färg och form, där de satt uppflugna över hennes glasögon, som bakfulla larver. Eller ödlor , möjligen. Kvicka och kalorifattiga småödlor som pilade över pannan, när doktorn med långsam och väl inövat deltagande talade till henne."

14 kommentarer:

  1. lite nyfiken på denna, tack för påminnelse

    SvaraRadera
  2. Jag läste den för några veckor sedan, tyckte väldigt mycket om den!

    SvaraRadera
  3. Tyckte så mycket om den att jag måste äga den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. En bok som låter spännande...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. jza, den är fin. har läst en bit till nu

      Radera
  5. Den är jag allt lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle till att lyssna på den här boken. Jag fixade inte det, tyvärr, det blev så himla rörigt. förmodligen bara i mitt huvud men det kändes som om personerna pratade i mun på varandra och jag hade jättesvårt att få nån ordning på handlingen. Men, jag har inte helt gett upp då jag vet att den sägs vara så himla bra. Förr eller senare lånar jag hem den i bokform så får vi se om jag ändrar åsikt. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan tänkz mig att det blev rörigt att lyssna på boken. jag köpte den i pocket. det är jag glad för

      Radera
  7. Det var ena rackarns konstiga ögonbryn! :D

    SvaraRadera
  8. i den här boken får en vara beredd på lite vad som helst

    SvaraRadera