tisdag 3 oktober 2023

Tisdagstrion v. 40 2023

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 40: Hemligheter

1. Greven av Monte Cristo av Alexaxandre Dumas d. ä. utspelar sig under Napoleon - tiden. Den oskyldigt dömde Edmond Dantès sitter fängslad på ön If men lyckas ta sig ut genom att han byts ut mot en död fånge. Han finner en skatt på ön Monte Cristo som han fått kännedom om genom en annan fånge. Därefter börjar jakten på dem som med gemensamma krafter fick honom fängslad. Hela romanen upplevde jag som full av olika hemligheter.

2. Min fars hemlighet av Sara Blædel. I centrum står danska Ilka Jensen. Hon har inte sett sin far på över trettio år. Han lämnade henne och hennes mor när Ilka var sju år och har sedan dess inte hörts av. Nu får Ilka veta att han är död och att hon finns med i hans testamente. Hon bestämmer sig för att fara till danskstaden Racine i Wisconsin där hennes far har levt och verkat. Hon vill framför allt veta något om faderns liv.

3. Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman är författarens fjärde roman fjärde roman om journalisten Magdalena Hansson på Värmlandsbladet och kriminalkommissarien Petra Wilander och hennes medarbetare i Hagfors. En stiger rakt in i deras vardag med för mycket arbete och för lite tid åt familjen. I arbetet med sökandet efter den försvunna socialsekreteraren Anna - Karin Ehn ligger tidningen ofta steget före polisen. Och vem är först på plats när Anna - Karin Ehns man, Torsten, hittas död? Inte är det polisen.

16 kommentarer:

  1. Min fars hemlighet blir jag nyfiken på! Tack för tips! /Bokologen

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. jag gillar verkligen Greven av Monte Cristo. har så fina läsminnen av den

      Radera
  3. Greven av Monte Cristo är en klassiker jag verkligen borde läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, gör det. jag har läst den flera gånger och skulle kunna göra det igen

      Radera
  4. Sara Blaedel blir jag faktiskt nyfiken på fast jag läser så lite deckare. Men det vore kul att läsa en av hennes böcker.

    SvaraRadera
  5. jag läser ganska få deckare också. men det händer

    SvaraRadera
  6. Greven av Monte Christo har jag läst.

    SvaraRadera
  7. Min fars hemlighet tycker jag verkar intressant! har aldrig läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är bra. undrar om det inte rent av finns en fortsättning

      Radera
  8. Greven av Monte Cristo har jag läst men inte de andra två. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Den enda jag läst i den här trion är Greven av Monte Christo.

    SvaraRadera
  10. Vår egen lilla hemlighet har jag läst, bra som alla hennes böcker. Greven av Monte Cristo har jag också läst, men det var väldigt längesedan.

    SvaraRadera