fredag 20 oktober 2023

Fem en fredag v. 42 2023: Egenskaper

   elisa matilda: Fem en fredag v. 42: Egenskaper

  1. Vad är du för kort för att göra? Lägga upp resväskor på bagagehyllan
  2. Vad är du för envis för att göra? Köpa kokt julskinka. Jag bakar min egen julskinka i stekpåse i ugn och den är verkligen min egen. Övriga familjen äter inte kött
  3. Vad är du för rädd för att göra? Allt möjligt. Vistas i folkmassor, t. ex.
  4. Vad är du för lat för att göra? Allt möjligt. Diska t. ex. Maken diskar
  5. Vad är du för ung för att göra? Dö


14 kommentarer:

  1. folkmassor är jag inte rädd för, men har blivit mer rädd med åren, vi köper några hg färdigskivad skinka

    SvaraRadera
    Svar
    1. efter jul köper vi ofta lite mer färdigkokt skivad skinka

      Radera
  2. folkmassor kan vara svårstyrda. några skivor räcker inte till mig. maken vill ha till brunkålen också

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att vara rädd för att allt möjligt, finns det inget som kan hjälpa? Äter inte julskinka själv men kan tänka mig att egengjord är mycket godare! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den egengjorda skinkan mycket godare

      Radera
  4. Mycket bra och tänkvärda svar!!! Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Jag har köpt färdigkokt skinga under några år nu, och dom är riktigt bra. Man bör kanske vara rädd för att vara i folkmassor nu. Men samtidigt ska man väl inte behöva gå omkring och vara det. Det är tudelat! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. då hade jag otur den enda gången jag köpt färdigkokt skinka. den var röd inuti och kändes som rå när en skar i den och den smakade inte det minsta gott. jag försökte koka om den men det blev inte bra ändå

      Radera
  6. jag menar folkmassor i allmänhet. inte bara just nu. men nu finns ju all anledning att vara rädd för att gå ut. på samma gång måste en ju göra det.

    SvaraRadera
  7. Kort och koncist. Precis som alltid här hos dig. Dessutom skiljer sig dina svar från alla andra. Roligt!
    Tänker då speciellt på första svaret, då de flesta 65-plussare skrev att de inte nådde upp till högsta hyllan i skåpen.
    Även svaret "folkmassa" var otippat. Man ska absolut inte jaga upp sig just nu med tanke på vad som hänt i Bryssel. Då blir man galen. Tycker jag.
    Jag älskar att diska. Jag lät alltid min man laga maten. Att diska tog ju bara fem minuter och allt var rent. Matlagningen tog ju betydligt längre tid.
    Sista svaret - ja, det var tänkvärt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att folkmassor kan urarta. jag är inte mycket mera rädd nu än vad jag brukar vara. jag tycker absolut en ska gå ut. matlagning är inte min stora grej här i livet

      Radera
  8. Häftigt att du lagar julskinkan från grunden. När jag var yngre med mer energi så lagade jag julskinka som min mormor gjorde, i ett rågdegsskal! Då behålls all saft i köttet (samma som med stekpåse) Mycket mör och god skinka, men rätt arbetsamt. Folkmassor avskyr jag också undviker dem alltid. Därför går jag inte på konserter heller, huva! Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. konsertfolkmassor klarar jag. jag tar gärna det lilla extra jobbet med julskinkan eftersom den blir så god

      Radera