tisdag 17 oktober 2023

Tisdagstrion v. 42 2023: Berg och dal

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 42:

Författare: Tomas Espedal som bl.a. skrivit romanen Bergensare vilket är en blandning av roman, novell, prosa, poesi, självbiografi och reseskildring.

Titel: När bergen sjunger av Nguyễn Phan Quế Mai skildrar krigets verkningar för hela Vietnam men alldeles speciellt för tre generationer kvinnor.


Något på bokomslaget med berg eller dal. Världens näst högsta; vackraste och farligaste berg, K2, blir det här. Författaren Fredrik Sträng berättar i K2 på liv och död om en vandring där elva personer fick sätta livet till på grund av dåligt väder. Själv litade han på sitt förnuft och magkänslan och vände om i tid.

18 kommentarer:

  1. läst Bergensare av Espedal, fyndigt ta med honom, blev dubbelt, och läst Nguyễn Phan Quế Mai

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Hannele! jag var väldigt nöjd med dubbelheten

      Radera
  2. Så Sträng har skrivit en roman om hur han inte fullföljde bergsklättringen?

    SvaraRadera
  3. inte roman, Robert. den är klassad som biografi

    SvaraRadera
  4. Mösstanten här. Testar om det går att kommentera.

    SvaraRadera
  5. Mösstanten igen. Bergensare och När bergen sjunger blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är bra båda två även om de är väldigt olika

      Radera
  6. Tänkte inte på att jag läst flera galet bra och spännande böcker om att bestiga världens högsta berg --- inget man drömmer om direkt, men det blir bra läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. bergsbestigning och ensamsegling är sådan där saker som jag aldrig skulle våga mig på själv och därför gärna läser om

      Radera
  7. På liv och död lyssnade jag på spännande bok.

    SvaraRadera
  8. Tre böcker som jag inte kände till.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dina men är nyfiken på När bergen sjunger.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon i din trio ännu, men är väldigt nyfiken på När bergen sjunger! /Bokologen.se

    SvaraRadera
  11. Men hur har jag kunnat missa en bok som heter Bergensare? Min pappa bodde i 20 år i Bergen, så jag var där ofta. Måste kolla på den boken.

    SvaraRadera