tisdag 10 oktober 2023

Tisdagstrion v. 41 2023: Rosa

 

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 41: Rosa

1. Rosa Liksom, Kupé nr 6 handlar om en resa på Transsibiriska järnvägen från Moskva till Ulan Bator i mitten av 80 - talet, en tid innan kärnkraftsolyckan i Tjernobyl och Sovjetstatens sammanbrott.
Två mycket olika människor kommer att dela kupé under den mer än månadslånga resan. Mannen är i fyrtiofemårsåldern och reser till ett arbete i byggbranschen.Flickan är en ung studerande som flyr ett märkligt triangeldrama. Han pratar och dricker oavbrutet;  hon lyssnar och iakttar.

2. Rosa candida av Audur Ava Olafsdóttir. Den unge Arnljótur, 22,  ger sig iväg till en avlägsen bergsby i något sydeuropeiskt land för att återskapa en förfallen rosenträdgård/klosterträdgård. Han medför tre plantor av rosen Rosa candida. Växtintresset har han ärvt efter sin döda mor.


3. Bokomslag med något rosa på omslaget. Den ena kossan heter Rosa. Romanen tilldrar sig under Lapplandskriget 1944.

13 kommentarer:

  1. Rosa Liksom platsar bra, hon har ju valt sitt pseudonym efter favoritfärgen

    SvaraRadera
  2. tyckte mycket om Ärr av Auður Ava Ólafsdóttir, vann Nordiska rådets litteraturpris 2018. Denna har jag nog oläst i bokhyllan

    SvaraRadera
  3. Älven har jag i läslistan och Kupé nr sex har jag läst. Bra bok. Rosa Candida har jag nog funderat på att läsa, men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosa candida behöver du inte öda tid på

      Radera
  4. Rosa candida vill jag läsa! Gillar Liksom!

    SvaraRadera
  5. Kupé nr 6 'r den enda jag känner till, men läst den har jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men läs Rosa Liksom! tror inte att du blir besviken!

      Radera
  6. Så kul att också kossan i boken heter Rosa! Men de gör väl ofta det. Hursomhelst, jag måste läsa något av Rosa Liksom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosa är ett ofrånkomligt konamn genom tiderna. ja, läs Rosa Liksom. jag tror att du kommer att gilla henne

      Radera
  7. det är ingen uppoffring! hon är jättebra

    SvaraRadera