torsdag 12 oktober 2023

Helgfrågan v. 41 2023


Mias bokhörna: Veckans helgfråga v. 41Vilken bok har haft störst inverkan på dig som läsare och varför?

Jag tycker mig ha svarat på frågan tidigare. Det får nog bli Svensk versLäsebok för Sveriges barndomsskolor. II. Svensk vers ,1908, innehåller psalmer, sånger och visor valda och sammanställda av Alfr. Dalin. I Svensk vers fanns illustrationer som eggade min fantasi, många sorgliga dikter, hjältedikter, barnsliga dikter, dikter om älvor, tomtar, jättar och troll; dikter om växter och djur, legender och historiska bilder; kort sagt en helt ny spännande värld. Den boken hade jag hittat i Morfars bokhylla och förälskat mig i. Och en vacker dag hade Svensk vers helt enkelt flyttat sig till min bokhylla. Lätt som en plätt! Minns inte om jag ens börjat skolan.

6 kommentarer:

  1. Säkert har sånt man läste väldigt tidigt i livet betytt massor. Boken jag valde är en "vuxenbok" - fast jag var så ung när jag läste den första gången att jag verkligen inte begrep allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den här trasiga gamla boken har följt mig genom åren. texterna i Svensk vers är till största delen inte anpassade till några nybörjarläsare. har köpt ett mindre trasigt ex antikvariskt

      Radera
  2. Den kände jag inte alls till men låter som en liten skatt

    SvaraRadera
  3. Åh, tänk om man hade kvar en sådan bok. Läste också något sådant som barn, en bok bland fler från en auktion vid gammal nedlagd landsbygdsskola. Det var något speciellt med den sortens böcker. Tack för att du fick mig att minnas. :)

    SvaraRadera
  4. En sådan bok skulle jag vilja ha.

    SvaraRadera