onsdag 4 oktober 2023

Veckans kulturfråga v.40: Nobelpriset i litteratur

enligt O: Veckans kulturfråga v. 40 är tudelad: Vem skulle du vilja att årets Nobelpris i litteratur går till? Vem tror du får det?

Jag skulle vilja att någon av följande författare får årets Nobelpris i litteratur: Ludmila Ulitskaja, ryska, som bl. a. skrivit den lilla pärlan Sonetjka eller Margaret Atwood för hennes mångsidighet. Marie NDiaye är kanske för grön ännu, men det är inte Nuruddin Farah från Somalia. Haruki Murakami vore ett kul nobelpris.

Men antagligen blir det rumänen Mircea Cărtărescu eller norrmannen Jon Fosse. Kinesiskan Can Xue köar jag för på biblioteket. Kärlek i det nya årtusendet finns översatt till svenska. Hon vore inte fel.

8 kommentarer:

  1. Lyudmila Ulitzkaya is a great idea but I doubt it will be another woman after Annie Ernaux last year. :(

    SvaraRadera
  2. men hon är Putin - kritiker. förutom att hon är en fin författare

    SvaraRadera
  3. Det enda jag vet är att jag aldrig gissat rätt. Jag är nog inte tillräckligt bildad. Flera av författarna du nämner har jag inte ens hört talas om. Jag är mycket imponerad av att du håller koll på somaliska författare.

    SvaraRadera
  4. Nuruddin Farah har jag läst och tyckt mycket om. han borde användas i skolorna

    SvaraRadera
  5. Bra gissat! Känner mig lite kluven till Fosse. Kul på ett sätt, men hans texter lockar sådär.

    SvaraRadera
  6. jag håller med. men jag har reserverat ett par titlar på bibl.

    SvaraRadera