tisdag 10 december 2019

Julkalenderbloggstafett. Lucka 10

Lucka 9 öppnades av Sincerely Johanna och idag öppnar jag lucka 10.

Jag minns när jag läste en gammal bok som jag hittade i min Morfars bokhylla och fattade sådant tycke för att jag tog ett raskt beslut och flyttade över den till min egen bokhylla. Och jag läste. Och läste. Och har alltid läst. Det händer fortfarande att jag tar fram den och bläddrar och minns.
Läsebok för Sveriges barndomsskolor. II. Svensk vers ,1908,innehåller psalmer, sånger och visor valda och sammanställda av Alfr. Dalin. I Svensk vers fanns illustrationer som eggade min fantasi, många sorgliga dikter, hjältedikter, barnsliga dikter, dikter om älvor, tomtar, jättar och troll; dikter om växter och djur, legender och historiska bilder; kort sagt en helt ny spännande värld.

En liten körsven handlar om en  sjuårig gosse som fick lov att hålla i tömmarna när far och han var ute och åkte hästskjuts. Jag gillade farten i bilden. Jag gillar fortfarande skogsvägen och granarna. Hästen är väl tecknad av Jenny Nyström.
Graven i skogen berättar en sorglig historia om den unga drottningen som sover under törnrosorna i skogen och hela historien om hur det gick till när hon hamnade där. Och hur den unge kungen sörjde och sörjde. Edvard Fredin skrev dikten. 
Den ursprungliga Svensk vers har drabbats av sådana omfattande ålderskrämpor att jag anser att den är näst intill helt avsomnad. Den har nu fått bli referensexemplar som endast brukas i sällsynta fall. Det nyinköpta exet är betydligt robustare och är det som används i vardagen.

Lucka 11 öppnas av Mias bokhörna

10 kommentarer:

  1. Jag undrar om morfar var med på att du flyttade över den till din hylla. Trevligt minne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han sade i alla falla ldrig något om den saken

      Radera
  2. Sådana där gamla läseböcker kan vara underbara att läsa. Inte minst därför att det ger en bild av samhällsvärderingarna.

    SvaraRadera
  3. Säsongshälsning till alla mina vänner, jag är här för att dela ett litet vittnesbörd. Jag heter Ulla Lindström, jag är från Göteborg, är 40 år gammal. Jag gifte mig 31 år. Jag har bara ett barn och jag levde lyckligt. Efter ett år av mitt äktenskap blev min mans beteende så konstigt och jag förstår inte riktigt vad som hände, han packade ut från huset till en annan kvinna som jag älskar honom så mycket att jag aldrig drömmer om att förlora honom, jag försöker min möjligt bäst för att se till att min man kommer tillbaka till mig men helt till ingen nytta, jag gråter och gråter och söker hjälp, jag diskuterade det med hans familj men jag fick inget svar. Så min bästa vän Anna Johansson lovade att hjälpa mig . Hon berättade för mig om en man som heter Drosagiede, hon berättade för mig att han är en väldigt bra man och en riktig man som man kan lita på och det finns inget som rör kärleksproblem som han inte kan lösa och hon berättade för mig hur han har hjälpt ett oräkneligt antal människor i återställa deras förhållande. Jag var verkligen övertygad, jag kontaktade snabbt hans e-postadress, doctorosagiede75@gmail.com eller hans WhatsApp på 2349014523836 eller Viber på 2349014523836 Jag förklarar allt mitt problem till honom, han sa till mig att jag inte borde oroa mig för att alla mina problem kommer att lösas omedelbart . Han berättade för mig vad jag skulle göra för att få min man tillbaka och det gjorde jag. Han sa efter tre dagar att min man kommer tillbaka till mig och börjar tigga, och det händer verkligen som han sa, jag blev mycket förvånad, det här är så fantastiskt. För Gud vara den härlighet som vårt förhållande är nu mycket snävt och vi lever båda lyckligt igen. Om du har ett liknande problem, kontakta honom nu och få ditt problem att lösa en gång för alla. Jag lever vittnesbörd om

    SvaraRadera
  4. Vad härligt med ett så välläst exemplar! Instämmer i fantasieggande bilder!

    SvaraRadera
  5. Jag har också fastnat i gamla skolböcker från mormors tid. Blev inspirerad när jag läste ditt bokminne - måste nog leta rätt på de där gamla tummade böckerna!

    SvaraRadera