söndag 22 december 2019

En smakebit på søndag

Läsutmaningen En smakebit på søndag innebär att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här söndagen är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i tömmarna.

"Min mor sitter i en lazy - boy - fåtölj, fötterna räcker inte ner till golvet, tofflorna är för stora, ovanför dem syns de smala, beniga underbenen, hon har krympt ihop till nästan ingenting, hon har slutat vara kött, blivit lätt som ett urblåst ägg; hon hålls ihop av frigolitben och några senor. Jag kommer att tänka på ett fågelskelett som har legat över vintern ute på en hed, kvar finns bara ett tomt skal, till slut faller det sönder och blir till en stofthög med klor. Det är svårt att tänka sig att denna tunna, kortväxta kvinna som inte når mig till axeln en gång har haft kvinnliga former. Jag känner igen finkjolen, för vid i midjan, allt har blivit för stort på henne, kläderna tillhör ett tidigare liv, en annan tidszon. Jag tänker inte sluta som mamma."


Från sidan 20 i Ärr av Audur Ada Ólafsdótter, vinnare av Nordiska rådets litteraturpris 2018. Fler smakebitar HÄR.

18 kommentarer:

  1. Svar
    1. ja, den är betydligt bättre än det jag tidigare läst av henne! God jul!

      Radera
  2. Den har jag hört mycket om, men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker om den. har läst annat av henne tidigare som jag inte varit så förtjust i däremot

      Radera
  3. Jag ser ju på mamma hur hon har krympt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. somliga äldre damer liksom torkar bort.
      ännu har jag inte märkt något i den vägen.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Helt okänt författarnamn för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har skrivit 3 - 4 romaner. har fått fina omdömen för Ärr

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den boken känner jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, en hinner inte registrera allt som ges ut. tyvärr

      Radera
  6. läst halva Fröken Island av författaren tappade intresset, kanske den här skulle funka bättre... Tack för smakbiten och ha en skön jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har jag inte läst. men ett par andra som jag inte tyckte var särskilt bra. men ärr är annorlunda

      Radera
  7. Fin bok, Ärr, en bok att läsa lite eftertänksamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är betydligt bättre än de jag läst tidigare av författaren

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Lånade den här från biblioteket men lämnade tillbaka den oläst. Kände inte för att läsa den just då, men längre fram kanske.
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. låna om den vid senare tillfälle. den är riktigt bra. God jul!

      Radera
  9. Den vill jag verkligen läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. är ännu inte riktigt klar, så jag har inte summerat

      Radera