torsdag 12 december 2019

Helgfrågan v. 50

Mia helgfråga: "Jag får en del recensionsexemplar plus att jag köper lite samt lyssnar på, ofta blir det de senaste böckerna. De som jag köpte på Bokmässan för kanske fem år sedan finns kvar i bokhyllan, olästa"😨.

Fokuserar vi för mycket på nya böcker och inte de som är 5-10 år gamla? (Jag menar inte klassiker nu)

Svar: Ja, när jag tänker efter är det så. Många nya böcker; ganska många gamla men de där som är 5 - 10 år gamla som varken är riktigt nya eller tillräckligt gamla blir nog bortglömda.
Bonusfrågan gäller om vi ska se något Luciatåg imorgon?
Svar: Ja. Har just strukit Luciasärken. Inte min utan barnbarnets.

16 kommentarer:

  1. Jag har en hel del böcker som är 5 - 10 år gamla i min bokhylla.

    SvaraRadera
  2. Kanske stod vi där och strök särkar samtidigt :) Jag dock till barn och inte barnbarn - även om jag är väl gammal nog att vara hennes mormor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, kanske gjorde vi det. och nu är särken använd och lussandet är över för i år

      Radera
  3. Ja, de känns som en försummad grupp av böcker

    SvaraRadera
  4. Det blir nog mycket nytt men försöker läsa lite äldre böcker mellan varven. Men hyllvärmare blir det sällan, lånar mest på jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hyllvärmarna vill en ju ha i reserv. bibliotekslånen blir många

      Radera
  5. Tänker nog inte på hur gamla böckerna är, får jag t.ex. lust att läsa om ett visst ämne är det annat som styr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det en vill läsa läser en. men i allmänhet är det nytt och gammalt. det "halvgamla" kommer i skymundan

      Radera
  6. Jag tror mina hyllvärmare passar in på böckerna som är mellan 5 - 10 år och jag försöker beta av några av dem varje år nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den ambitionen borde en ju ha, men det blir ju sällan. men de är bra att ha i reserv

      Radera
  7. Jag som trodde du strök din Luciasärk, tänkte vi skulle få se bild på dig som Lucia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hade säkert blivit succé! har aldrig varit Lucia. det vore verkligen på tiden

      Radera