onsdag 28 augusti 2024

Veckans kulturfråga v. 35 2024

enligt O: Veckans kulturfråga v. 35: Vilka böcker minns du från din barndom?

Jag minns en urgammal, sliten, fläckig ABC - bok med en tupp utanpå som vi hittat någonstans bland de mycket vuxnas gömmor. Tuppen hade den egenheten att den värpte en slant när en tappat en tand. Den såg inte riktigt ut som boken på bilden men nästan. Så fanns det en rad böcker
som handlade om en liten musfamilj. Titlarna började alla med Lille Pip.
Sid Roland har skrivit. B. Wahlströms barnböcker. Pelle Svanslös läste jag
bestämt också. Så minns jag en rad häftade sagoböcker som jag tror var Bröderna Grimms sagor. Men den bok jag läste allra mest och som jag
fortfarande gärna tar fram är Svensk vers som jag hittat i Morfars hylla. Där fanns verser och berättelser och gammaldags bilder och var/är
alldeles, alldeles underbar. Läsebok för Sveriges barndomsskolor. II. Svensk vers ,1908,innehåller psalmer, sånger och visor valda och sammanställda av Alfr. Dalin. I Svensk vers fanns illustrationer som eggade min fantasi, många sorgliga dikter, hjältedikter, barnsliga dikter, dikter om älvor, tomtar, jättar och troll; dikter om växter och djur, legender och historiska bilder; kort sagt en helt ny spännande värld. Graven i skogen handlar om en ung kung som mist sin unga drottning.

9 kommentarer:

  1. Svensk Versbok vill femtonåringen ha, förmodligen från universitetsbibliotekets gallringshylla. Jag kunde läsa och skriva innan jag började skolan, till ingen nytta.
    Jobbigt att byta språk i 18-års ålder, fick börja från början

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det förstår jag att det var jobbigt att byta språk som nästan vuxen. men kul att ha två språk

      Radera
    2. konstigt nog jobbigast för min 5-åriga lillasyster, och för vår mor som gått typ fem år i skolan efter kriget

      Radera
    3. lillasyster borde ju haft det lättast, kan en tycka

      Radera
  2. Pelle Svanslös tyckte jag om. Den fanns faktiskt som serietidning när jag var liten och mina föräldrar prenumererade på den åt mig.

    SvaraRadera
  3. Häftigt med en poesibok! B Wahlströms röda och gröna ryggar fyllde många bokhyllor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Svensk vers är en häftig poesibok. har även skaffat ett referensex

      Radera
  4. Pelle Svanslös tyckte jag också om!

    SvaraRadera