söndag 4 augusti 2024

En smakebit på søndag v. 31 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i bloggutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull spoila något, förstås. 

"Jag föreslår att du går tillbaka till sängen, kryper ner under täcket och gör det bekvämt för dig och somnar om. Det finns ingen annan väg ut härifrån." Jag var inte övertygad och bestämde mig för att bevisa att svampen hade fel. Jag lade händerna på väggen framför mig. Det var ett hörn. Jag började röra mig åt vänster. Teglet låt blottat, jag kunde känna murverket. Efter sju steg var jag framme vid ett nytt hörn, så jag svängde och fortsatte. Ytterligare sju steg till nästa hörn. Den tredje väggen var lika lång, och när jag undersökte den fjärde upptäckte jag att jag befann mig i ett kvadratiskt rum utan en enda dörr."

Ur Efterklang av An Yu. Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. knasig smakbit så här i morgonkvisten, åska ute

    SvaraRadera
  2. läser om boken i Svenska Dagbladet

    SvaraRadera
  3. Ja den står ju i hyllan här och väntar. Det låter som om jag komme rgilla den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att omslaget är så vackert. och, ja, jag tror att jag gillar den

      Radera
  4. Låter obehagligt - men spännande!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. obehaget smycger sig sakta på, tycker jag också. blir spännande att se vartåt det barkar

      Radera
  5. Befinner sig i ett rum utan dörr och lyssnar på vad en svamp har att säga? Märkligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har du aldrig försökt tala med en svamp, Robert? jag hoppas kunna få tala med några trattkantareller till hösten

      Radera
  6. Spännande smakbit, och läckert omslag. Den vill jag läsa, låter så uppfriskande annorlunda. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den annorlunda! och jag gillar omslaget också

      Radera
  7. Otäck smakbit, instängd i ett litet ru utan dörr pratandes med en svamp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det krävs inte många rader förrän en känner av något otäckt

      Radera
  8. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här med att någon pratar med en svamp. Svampar kan man ju ha till mycket ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blir inte förvånad över någonting. allt kan hända här i livet. om inte just nu så senare kanske?

      Radera
  9. Först så läste jag Efter Klang Anyu på omslaget och tyckte det var en märklig titel. Men det där med svampar var ännu märkligare...

    SvaraRadera
  10. så kan det ju också läsas. och då blir det riktigt konstigt. jag litar inte riktigt på den där svampen

    SvaraRadera