fredag 23 augusti 2024

Fem en fredag v. 34 2024: Hemma bäst

elisamatilda: Fem en fredag v. 34: Hemma bäst

  1. På hur många ställen har du bott? 9 ställen. Nej 10!
  2. Vad är det bästa och sämsta med där du bor? Närheten till järnvägsstation och skog
  3. Var skulle du vilja ha ett andra hem? Någonstans i nordvästra hörnet av Blekinge. Och husen i Japan är billiga just nu.
  4. Hur vill du inte bo? I lägenhet i höghus. Tror jag. Har aldrig prövat. Hemma blir väl antagligen där jag sätter ner mina bokhyllor
  5. Vilken förändring vill du göra hemma? Nytt tak.

14 kommentarer:

  1. för några år sedan hade vi både hamn och flygplats nära, flugit till England därifrån.
    När vi byggde huset och bodde i min brors 2:a under det året, bodde boklådorna under en väns vind... Och nu har vi ännu mer böcker!

    SvaraRadera
  2. ja, böckerna har en tendens att förmera sig på något sätt. det är det tyngsta att flytta. om en skulle flytta till lägenhet skulle det innebära en kraftig gallring och det skulle vara hemskt

    SvaraRadera
  3. Vid senaste flytten sparade jag bara de böcker jag inte läst och de böcker jag kunde tänka mig att läsa om, samt böcker om olika hobbies m.m. Mer än 200 böcker gick till second hand, och jag har inte saknat en enda. Men trots mitt beslut att inte köpa några fler böcker, så har det tillkommit en hel del, men då inköpta på second hand för 10-20 kr/st. Sedan lånar jag på biblan också. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lånar flitigt på biblioteket. men det hjälper inte. mina egna böcker tillväxer ständigt i antal. förstår inte hur det går till

      Radera
  4. Böcker komplicerar verkligen för den som ska flytta. Och när jag tänker på att förmodligen ALLA våra böcker en dag kommer att eldas upp vill jag gråta ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. emotionell kapitalförstöring! visst blir en upprörd när en tänker på alla sina fina böcker som ofta är förknippade med minnen av olika slag

      Radera
  5. Du verkar bo ungefär som jag och hittar inget negativt med ditt boende heller.
    Jag bor ju i lägenhet i ett flerfamiljshus från miljonprogrammet. Jag trivs ypperligt!
    Och japp, Japan det vore nåt om det inte var för språket då... och avståndet;-)
    Ja, böckerna lär bli ett problem vid en flytt. Kan inte förmå mig att slänga böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. japanska lär en sig, helt enkelt😄! och SAS har direktflyg. nej det är svårt att göra sig av med böcker

      Radera
  6. Lägenhet i höghus kan vara helt okej, man har fin utsikt från tionde våningen! Men det betyder oftast att det är många höghus bredvid varandra och det är väl inte det optimala. Husen i Japan har så tunna väggar, ähum....ler
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. de här billiga husen i Japan ligger nog på landsbygden, tror jag. visst kan det vara fin utsikt i höghusen men precis som du säger brukar det ena höghuset dra det andra med sig och hur kul är det

      Radera
  7. Vi bor i lägenhet i ett ganska högt hus, blir fundersam om vi har 6 eller 7 våningar? Vi bor på 4de våningen och stormtrivs, nåja utsikten är väl inget vidare, men så nära till stan och till grönområden som Hagaparken ett stenkast härifrån, magisk vacker!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. närheten till det en uppskattar betyder ju mycket. Hagaparken är jättefin!

      Radera
  8. Ett hus i Japan skulle jag absolut kunna tänka mig. Dock är husen oftast väldigt annorlunda mot vad vi är vana vid ;-) Men att bo i Japan vore väldigt intressant!

    SvaraRadera
  9. Att bo i Japan skulle nog vara väldigt utmanande för mig. Jag har svårt med portugisiskan som ändå använder samma alfabet (ungefär) som i svenskan. Har också en känsla av att det är massor av folk överallt i Japan, men det kanske är en felaktig bild.

    SvaraRadera